pondělí 12. září 2016

Skautská akce - Devítkový poker, aneb Trans Tatras:)

Mapa/Hlaváček ve velikosti kupé:)
Původně jsme plánovali výlet do Tater a překonání hřebenu na pozdní jaro, ale sněhová nadílka nás donutila odložit skautskou akci na začátek září... i když nás to na jaře chvíli mrzelo, z dnešního pohledu musím říci, že to bylo skvělé rozhodnutí. Ale postupně..

Uvnitř naší užší skautské skupinky (bratranci Veverkové, Malý medvěd a já) létaly e-maily tak prudce, skoro jako koule u Králového Hradce:)... Nakonec polovina oddílu si nechává poslat do cíle balíček šatstva na převlečení, druhá polovina se rozhodne to pojmout úplně punkově, tedy všechno si nést s sebou, i těch pár věcí na převlečení.. Bohužel tradičně bojuji s časem a tak popoběhnutí z Náměstí Republiky to jistí, přibíhám na hlavní nádraží akorát v čas, abychom se sešli v magický moment 9.9 v 9:09. Jsme čtyři a devítkový (časový) poker slibuje úspěšnou akci. Rychle nakupujeme před cestovní a cestovní piva, tradiční veselá skautská nálada, chlapci se různě kočkují:).. Martin Veverka Pražský přichází s návrhem, že se nejedná o žádný závod, tedy, že by nechtěl na chatách "vdechovat" ani pivo, ani polévku:), že by je chtěl normálně pozřít. Dovolil jsem se připojit s prosbou, že až bude Pavel Veverka Sudetský vyprávět svoje neskutečné (místně-příslušné) horolezecké příběhy, tak že bych prosil jen ty veselé, se šťastným koncem.. Slibem nezarmoutíš, že? :)..

MVP, ukazuje nový hit, běžecko-lezecké pantofle
VS má na každou akci připravené nějaké překvapení. Stejně tak jako na Sněžka-Hřensko, neváhal s sebou táhnout staré lyže, které prohlásil za skialpy.. Stejné to bylo i teď. Sotva se usadíme v kupé, téměř neznatelným pohybem ruky, který by mu záviděl leckterý falešný hráč karet -- vytáhl z batohu ohromnou mapu (Hlaváček) Tater, velikosti vlakového kupé .. a jedním trhnutím ji rozvinul. A hned zahájil přednášku, kudy běžíme, s místopisem kde se kdo, kdy a jak (při)zabil..:) ..

Ráno se budím, jakoby mě někdo celou noc mlátil do hlavy. Copak někdo? Průvan!! Hlava mě bolí, je to na mě i vidět, sice jsme v noci velký kus zpoždění smázli, ale nevypadá to, že stíháme následný autobus. MVP -- nevím kde se v něm probudil ten voják -- najednou velitelsky vykřikne: "Dvě minuty do kontaktu"!! Popadne bágl a vyskočí z vlaku! A tak i my vyskakujeme z vlaku a pádíme na nedaleké autobusové nádraží, podle pokynů hledáme stanoviště č.6. Jen já přemýšlím, jestli se pozvracím teď nebo až v autobuse..:).. Dobíháme včas, dle pokynů manuálu pro prvorodičky - se rychlým, mělkým dýcháním snažím zabránit kontrakcím v jakékoliv části břišní dutiny..:)

Asi po hodině jsme na místě, Tatry na dosah .. rychle se dělíme o vodu a potraviny, co se nevejde do báglů, rychle dojídáme. VS zavelí -- rovinky běžíme!! a vyrazí ... do kopce:). Pořád tomu nedokážu uvěřit.. Já zde.. Musím svoji radost dávat najevo obezřetně, přeci jen jsem ve skupině dvou ostřílených horolezců, plus Malý medvěd je navíc.. řekněme horolezec nadšenec, takže jsem v úplné menšině. Pavel při pohledu na jakýkoliv kopec a hrbolek okamžitě říká jak se jmenuje (a proč), koho tam zachraňoval a kudy to sjel na lyžích... A tak vlastně zjišťuji, že Vysoké Tatry jsou plné sjezdovek:), na kterých nejsou turisté, ani vlek a jsou rolbované akorát tak lavinami..:). Se zaujetím lyžařského instruktora nám ukazuje, jak sjel na lyžích německý žebřík -- moje zděšení dosahuje maxima, když druhý den ukazuje rýhu na Satanovi.. Tam to prý bylo extrémní, v některých místech se mu vešla do spáry akorát tak jedna lyže.. Při otázkách na Priečné sedlo a Prielom mě dopředu uklidňuje, že to sjeli i s Martinem a úplně střízliví!! To mě fakt uklidnilo:). ..

Počasí je naprosto luxusní. Jen občas na chatách a v blízkosti lanovek potkáváme větší skupinky turistů, jinak se pohybujeme poskoky y kopce a velmi svižnou chůzí do kopce. "Chrti vpred!" .. tak to mě dostalo, že mě někdo bude nazývat chrtem?:) Jako správní skauti na výletě vše pozorně sledujeme a potom to probíráme s naším vedoucím. Chlapce zaujal fenomén přemísťovaného oblečení, kdy si děvčata (slovy hlavního výzkumníka VS) odkládají bundy a zavazují si je kolem pasu, aby jim chlapci nečuměli na zadek:). V rámci dialektického myšlení si s MM dovolujeme oponovat, že při "přemísťování" oblečení dochází zákonitě nejen k zahalování, ale též k odhalování, ale vzhledem k tomu, že jsme po zbytek dne jen děvčata předcházeli ze zadních pozic, zůstal tento názorově stimulující myšlenkový proud zcela opomenut:).

Ještě zajímavější bylo ale sledovat anatomii párových vztahů při cestě na vrchol a se vzrůstající obtížností trasy. Od pláče na krajíčku, po vyčítavé pohledy typu -- vůbec mě neposloucháš, nevnímáš, že tam nechci -- až po temný výraz, který naznačuje drobné váhání nad typem pomsty... mám ho zabít, nebo bude stačit, když se s ním rozejdu a řeknu všem kolem, že ho má takhle malýho?? :)..

Z toho hlediska jsem velmi oceňoval postupný, řekl bych detailně propracovaný přístup bratranců Veverkových, kteří mě před třemi lety při letmém proběhnutí v Jizerkách vytáhli na Lysou skálu... Byl to šok, vedený ovšem velmi citlivě -- skalpelem neurochirurga:) --  řekl bych po mojí "hranici", kterou chlapci postupně a cíleně posunovali.. Sice jsem ještě dlouho nervózně vzpomínal na jejich horolezecké hlášky, že materiál je brzda výkonu, že dolů se leze lépe než nahoru, apod.:)... a několikrát jsem si uvědomil tu známou poučku, že adrenalín je hnědý:).... Do toho byly proložené různé jednoduché "řetízkové" vsuvky na závodech, tu v Dolomitech, tu na Rondě:) .. takže když jsme v sobotu dorazili na Priečné sedlo, které bylo ověšené turisty na stupni provozu č. 5 (zácpa) .. tak jsem nezaváhal a následoval Martina a řadu pasáží jednoduše překonal volným lezením. Nikdy, opakuji .. nikdy bych si nepomyslel, že tady a touto cestou půjdu a že ještě budu na skále předbíhat:)...

Plný příjemných pocitů, piju na další chatě naši velkou dvojkombinaci (pivo a kofola), vzhledem k tomu, že je to poslední dnešní chata, přidáváme jako jistotu ještě malé pivo:). Soused u stolu se dává do řeči s Pavlem, našim horským vůdcem, odkud jdeme a kam.. Pavel naznačil naši trasu a vyvolal drobný poprask, protože čeští turisté v Tatrách, to je skoro stejná kategorie, jako česká učitelka na Jadranu:)... soused zkušeným výpočtem odvodil, že zbytek naší trasy vyžaduje minimálně 7 hodin, je to celodenní výlet, řetězy a my na něj vyrážíme ve 4 odpoledne.. Pavel ho uklidňoval, že to zná, že o řetězech ví, a že budeme v hotelu tak za 3-3.5 hodiny. Trochu mě to nalomilo, ale v klidu dopíjím pivo a už jsme na cestě.

Nahoru sice moc řetězů na přidržení nebylo, ale budiž.. ale ten sestup na druhé straně.. OMG! Opět to chlapci posunuli o výrazný kus dopředu. Tentokrát jsem je už vážně požádal, aby už dál nešponovali:). Pravda je, že jsme potom krásně seběhli, v celkovém denním čase 12:12:12 [to aby mi udělali radost, když mě mořili na těch řetězech:)] Dobíháme do sanatoria, důchodci a lázeňští hosté jsou už po večeři, ale přesně v Pavlovo odhadu.. za 3:10... Teda, ale na ty řetězy, kramle a Pavlovo povzbuzování k přímé cestě srázem .."Pojď se mnou tudy, je to takové vzdušnější"..:).. tak na to budu myslet ještě nějakou dobu..

Nicméně, oba tvůrci trasy už mě uklidňují, že zítřek už je jen přesun k vlaku, dvě-tři malá sedla, takové "rovinky podle zubačky", "louky (s občasným řetízkem)".. no nezabili byste je? :)..
Ale i druhý den je překrásné počasí, uznávám, že i trasa je kratší, malebná.. Všichni máme klubová trička a tak když při jednom sestupu poskakuji za klukama, tak rád odpovídám na otázky -- Tu sú nějaké preteky? No, tak máme tady mezinárodní otevřené klubové mistrovství..:).. Aj! A dobre obsadený závod? Tak určitě:), třeba v kategorii 50+ nejsem úplně špatný a tady bojuji o třetí místo..:)..

Ovšem asi nejlepší zásek v (nechtěné) komunikaci s domorodci se povedl VS. Při jednou sestupu mě znova ubezpečuje, že to, co běžíme je nejtěžší trasa z "české" strany Tater. LOL! Čekal jsem, že nás domorodec, který to slyšel a zbystřil.. napíchne všechny na jednu hůlku..:). Ale smířlivě se usmál, ten duch federace tady pořád ještě je:)..

Závěr přechodu Tater připomíná nechtěnou zkomoleninu našeho klubového názvu. Když jsem podruhé dobíhal Silvu, tak Štěpán Škorpil říká a dobíhá borec z týmu "i tink bér" .. A skutečně při doběhu do civilizace jsme v těch lesích víc mysleli na medvědy, než na to pivo:)..Pavel to ještě přiživoval různými detaily o výskytu medvědů v Tichej dolině:), ale zase medvěd medvědovi bratrem:) a když na čele naší skupinky běžel Malý medvěd.. cítil jsem se v bezpečí.

V hotelu Permon chlapci vyzvedávají batůžky s čistým oblečením a na základě klubového hlasování (4:0) je rozhodnuto, že je lépe 10e utratit za pivo než za sprchu, a tak očista nakonec probíhala v řece, která slovy MM byla "řezavě svěží"..:)...

Při haluškách a pivu v hospodě musím přiznat, že to byl nádherný výlet. Místopisně si skoro nic nepamatuji, snažím se zapomenout, kde koho chlapci vyhrabávali, a odkud kam kdo koho nesl:). A to mi říkali jen ty veselé příběhy s dobrým koncem.. To jsem rád, nedokážu si představit, kdyby tam byl špatný konec!:)... Ale však si počkejte na jejich krásná vyprávění, mapky, GPX trasy...

Všemu zdar! Ultra, skautům v nás a kamarádům.. především!
12:)
Zbytek mých náborových fotografií je k dispozici zde.

1. Krásný a nejlepší na tom je, jak si to společně užíváte!

1. :), samozrejme.. ten skautsko-punkove spolecensky rozmer je na techto akcich to nejdulezitejsi!:).
      Vsak to znas sam..
      MSF! At nam to beha! To zaverecne "setreni penez":) a myti se v potoce.. to by se ti jiste libilo!
      12:)

2. Kucí, ja ci takýýý! :) Já vás fakt žeru! A Honzo, jestlis předbíhal na skále mimo řetězy, tak to už seš "hotovej" lezec. Aby ne, máš ty nejlepšejší učitele! Sním, kochám se, tetelím se radostí, co na mě z toho zápisku úplně dýchla. DÍKY za zprostředkování.

1. Nikie! Vaz slova! Kdovi, kdo to tady cte:)...
      Kdepak -- lezec nejsem. Pochopitelne, bez retezu jsem sel jen tam, kde to bylo bezpecne. Ale samotneho me to prekvapilo:).
      Samozrejme dik! Jsem rad, pokud je aspon trochu ze zapisku citit to nadseni, radost a pohoda, ktera na TT (tradicne) byla!
      Vsemu zdar! Vyletum s kamarady.. Zvlast! 12:)

3. Krása nesmírná :) "I tink bér" je zřejmě slušnej oddíl :)
    To Prične sedlo, to je úplně déjà vu - před asi patnácti lety jsme tam lezli s tehdy ještě budoucí mojí současnou nejdražší :) Budu tam muset rodinku v létě vyvézt...
    Také se mi líbí, že máte dobře srovnané priority, nejde přece investovat do sprchy a pak mít žízeň :)

1. :).. pravdu mas! Samozrejme Veverkovci se v "rezave svezi" vode cakali jako male deti a plavali jako lachtani.. To my s MM jsme se opatrne (ritualne) omyvali a namaceli:)..
      Bylo to osvezujici nekolikrat, ve vode, kdyz jsme vylezli a jeste v restauracnim zarizeni:).
      MSF! Pristi rok musim prijet na Tvuj beh!! 12:)

4. Jako vždy parádní repre spolku přátel medvědů :-D Hoši by měli organizovat teambuildingy, to by bylo stmelených kolektivů :-D

1. :)... Je s nima moc fajn, ovsem bojim se, ze by pro "prumerny" kolektiv byli sokem. Mozna tim spravne tmelicim:). Historky VS o sedmi dnech cesty s min jak 1/5 placky na den, nebo drobne detaily skiapovych vyletu -- mi jeste stale zpusobuji neklidny spanek:). A to ani nemluvim, kdyz jsem visel v retezech a on kamaradsky "odnekud" prilezl:) a -- pozor spravne mi radil, abych se drzel co nejdal od skaly.. ze to bude snazsi. Mel pravdu!:)
      Na druhe strane, videl jsem tam jak skupinky, tak i pary, ktere "team buildingova" aktivita uplne rozvratila.:)
      Ale to se neda srovnavat s nasimi horskymi vudci -- VS a MVP. Ty vysadis na pustem ostrove nebo v horach s nozikem a oni tam postavi za par dni supermarket!:)
      Tak zkusenym kamaradum.. zdar! At s nama porad behaji a chodi po horach!
      12:)

2. Přežijí jen ti nejsilnější - víš, jak to říkávali rodiče: nešikovný maso musí pryč ;-)

3. No .. v tech parech, kde na svahu sice vypadala ta divka slabsi a rozlozena.. Tak treba tam bych si na chlapce v udoli nevsadil ani korunu:)..

5. Ještě si budu muset v klidu vyslechnout ten statistický pokus s kojícím opičákem, nějak jsem to při seběhu ze Svišťovky nepobral.. Pěkně jsi to zaznamenal, bude se mi teď těžko sepisovat :-). A do ČHS už ses tedy přihlásil?

1. :)... Z toho je videt i vysoka intelektualni uroven skautskeho vyletu. Kdy jednotlivi protagoniste pridavali profesni historky, tu ze statistickych anomalii chi-kvadrat rozdeleni, tu z lekarskych zakladu osmotickych jevu v tele, az po principy spolehlivosti a testovani bezpecnostnich lan:).
      Tesim se na Vase pohledy na skautsky vylet, .. a pevne verim, plantaznici, ze co do "lezeni" neprekrocime uroven nastavenou poslednim prechodem:)!
      Vsemu zdar! Skautskym akcim a ultra -- zvlast! 12:)

2. Kojící opičák? Co vám tam si Slováci nalejvali?!? :-D

3. Doktore, to bylo před Zbojnickou a nebyl to opičák, ale kojící myšák. Nicméně z statistického pohledu si to rád nastuduji podrobněji, přiznávám, že při běhu jsem vstřebal jen hrubou kostru :)
      Mm

4. Byl to opičák, přece si nepletu myš s opicí. ale pravda bylo to na Streleckých poliach, bavilo se celé údolí

6. Nádherně jsi to popsal, jak říká Martin, bude těžké něco doplnit :) nezbývá než se pokusit o jiný úhel pohledu :) Třeba použiji jiné fotografie, tam jiný úhel bude zaručeně :) Nicméně bylo to nesmírně krásné a moc všem za to děkuji. Kamarádství je neskutečná hodnota. Fascinuje mne jak umíš pracovat s "výzvami" protože na těch skobách a řetězech jsem se já tedy bál, co jsi musel prožívat ty, to si vůbec neumím představit. :)
    Všem kamarádům zdar a ať se daří!
    Mm

1. :) dik.. Ovsem -- Samozrejme jsem se bal. Mam vyhodu. Ja se bojim skoro furt.. a skoro porad mam (ted uz mensi) zavrat.. Ale zase tim padem s tim uz umim lepe "pracovat":).
      A pak slovy VS -- strach je dulezity, drzi nas nazivu:)!
      MSF! Bylo to neskutecny..12:)

2. stach je dobrej ale nesmej ti povolit ruce pak ti strach nepomuze :))

3. :).. dodavam jeste radu VS -- "nejvetsimi neprateli horolezce jsou zensky, mokry kameny a klacky!;)
      Nastesti bylo horko a sucho a i kdyz se mi (strachem) potily i zuby, stacilo to osychat!:)
      MSF! Vsemu zdar! At nam to bezecky i jinak turistuje:)! 12:)

7. Skutečně je to neskutečné. Už zase musím jen a jen smeknout. No ale hlavně, že jste se moc nesmekali Vy.

1. :).. ty jsi brepta.. Ale dik.. Bylo to neskutecne osvezujici.
      Jak zpivali Balu a Baghira v Mauglim.. "That's what friends are for..".. aneb "Proto jsou tu kamaradi..":)
      MSF! At nam to beha! 12:)

8. Krása. Kochám se už jen těma fotkama.

1. :).. dik! Musite domluvit s holkama nejakou podobnou akci! Vrele doporucuju! I kdyz pak v praci sturmuju a dodelavam jako blazen..:), tak vzdycky vim, ze to stoji za to!
      MSF! At nam to beha! 12:)

9. ty vaše akce nemaj chybu, dost jsem se pobavila :-)

1. :).. dik ovsem.. ve skutecnosti je to daleko silnejsi.. Neumim to dobre popsat:)
      Ale verim, ze chlapci mi pripomenou momenty, ktere se sem nevesli i tu atmosferu, kterou jsem se marne snazil zachytit:0.
      MSF! Vsemu zdar! At nam to beha! 12:)

2. já myslím, žes to zachytil dokonale, vidím to a slyším to velmi živě :-)

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...