sobota 30. listopadu 2019

Statistika kolem a v nás... sám sobě kontrolním bodem, aneb je třeba to brát "politicky":)

Se svým "interview" pro matfyzak.cz jsem si dal:), pochopitelně moje původní profese statistika dostává neustále (možná i díky politikům) pořádně zabrat. Jak to řekl kdysi Winston Churchill "Věřím pouze těm statistikám, které jsem sám zfalšoval" :), tak lidé mají tu (nesprávnou?) představu, že jsou tři druhy lží: lži, zatracené lži a statistika (Benjamin Disraeli, britský premiér).

Ale správně nadšený statistický rekreační běžec se samozřejmě čas od času koukne na nějaké ty "statistiky", aby se poměřil:). Tady je na místě ostražitost. Není úplně optimální si statisticky poměřovat například reportovanou sexuální výkonnost [vždycky slyším spolužáka Radka B., který na podobné statistiky reagoval slovy... "Tak to by mě zajímalo, kdo to "dělá" na můj účet!":)]

Ale, jak je většina z nás vybavená Garminem či jiným měřičem, tak nás statistiky a porovnání neminou. Člověk, ať chce nebo ne, po očku koukne, jak ostatní, jak běhá průměr... Může to potěšit, ale zase i trochu demotivovat. Na druhé straně, lidová pořekadla a statistiky směrem ke zdraví mě většinou potěší: "Čistota půl zdraví, dobrý spánek půl zdraví, veselá mysl půl zdraví!"... V téhle chvíli už mám naděláno na 150%:).

Ovšem jak říkala moje bavorská teta... Na podzim a v zimě nechodit k doktorovi! Tam člověk akorát chytne ještě to, co nemá:)... Tak já pro jistotu dodávám, že základem je omezit i cestování v MHD! Držel jsem to dlouho, ale ve čtvrtek a v pátek jsem musel aspoň v jednom "směru" porušit a poté, co jsem si kýchání spolucestujících otíral ze svých brýlí:)... mi to bylo jasné... boj s rýmičkou se dá čekat. Lékařsko-statistická rada: "Jezte ovoce a zeleninu, nebudou k vám chodit nemoci...", bych si dovolil doplnit poznámkou své bavorské tety... "Jez cibuli a česnek a nebude k tobě chodit nikdo!":).

Bojuji s tím, pochopitelně, velmi vesele, uvědoměle:) a soustavně. Tenhle týden byl hodně hektický.
Spal jsem málo, (přeci jen časový posun Ameriky dělá svoje), stačil jsem sotva doběhnout do práce a často až do 6 do večera jsem seděl na prezentacích, schůzkám a seminářích. O půl sedmé vycházím z baráku, s nasazenou čelovkou, s báglem a chystám se běžet dvojsměrku domů... Jeden můj americký kolega mě při tom vidí a upozorňuje, že "Existuje velmi tenká linie mezi úsilím, dedikací a mezi pomatením..." ... a že už mi to už dávno říkal (ano, říkal!) a dodává..."Teď jsem si ale jistý, že ty jsi tu hranici dávno překročil..." :)...

Když už tak "blbneme":), obzvlášť mluvím o nás, kteří sice tomu dáváme děsné úsilí, ale ty "výkony" nikde moc vidět nejsou:). Sice se můžeme utěšovat slovy velkého Ferrariho, že "Objem ničím nenahradíš!", ale obávám se, že on to myslel jenom na závodní auta, ne na naše pobíhání...:).

Nicméně, když už všechno selže, je dobré brát to "politicky"... Podívat se na tu "kontrolní" skupinu kavárenských povalečů a říci si nahlas... (doplňte si svoje xxx)... "Pátek dopoledne... 105km.. Pánové, kdo z vás to má?" :)

Všemu zdar! Našemu úsilí, jalovým kilometrům.. a ultra.. zvlášť!
12:)

PS. Po zařazení komentáře "Miroslavy Němcové":).. s kouzlem "láska":) [po té, co se jí muž přestěhoval do jiné ženy:)] do spamu mi bohužel úplně automaticky zmizel celý  řetěz vtipných komentářů, nedalo se to vrátit.. za což se všem omlouvám...
Uvedomil sjem si, ze nemám, žadný obrázek, nic.. tak aspoň písnička... Pokáč pro trailové běžce... "V lese!

10 komentářů:

  1. Ano, ano, kdo běhá na náš účet, toť otázka o kterou tu kráčí. :) Dále také potřeba zohlednit, že ne všichni kavárenští povaleči mají zařízení Garmin a né všichni jsou ve stejné věkové skupině. Neboli tím chci nenápadně naznačit, že to poměřování jsi vyhrál v statistické skupině podobných bláznů a konstatovaní tvého kolegy je s velikou pravděpodobností pravdivé :) Ale jak oba víme, situaci si mohu uvědomovat a přesto si ji mohu užívat. :) Ať to běhá a ať se daří.
    Mm

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :)... Ta vekova skupina pomuze..:)
      Tahle statistika zkresluje prijemne. Rada tech, co jsou v 55+ a maji Garmin, tak vetsinou chodi, popobehnou.. pro radost a pro zdravi! Nejsou to adepti Chocholouska, jako treba ja:)...
      Tak tak. Moudre pravis... uhel pohledu je dulezity! Ja si to vetsinou opravdu uzivam, i kdyz je to (z pohledu jinych) prinejmensim diskutabilni:)!
      At nam to beha! Snad se vbehnutim do Adventu veci zase postupne uklidni! 12:)

      Vymazat
  2. :)..taky uz jsem si leccos vyslechla o pomateni v praci ohledne meho pobihani po lesnich stezkach.Tak jsem si vcera vzpomnela na Tvuj zapisek a naopak se v duchu pochvalila.
    Lesni statisticky zapisek potesil.
    Zase ti medvedi,..i leccos komentuji..:)
    Sylva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. dekuji, nicmene jsem zjistil, ze nejak jsem si to u googlu "polepil, nebo jsem uplny trouba:)... Protoze pri prechodu z jedne stanice na druhou se mi smazaly dva (doufam, ze vtipne) paragrafy... jeden o statistice kojicich samcu:) [paradox chi-kvadrat testu] a jak jsem "ucil" studenty, jak lhat se statistikami... ale prisel jsem na to az ted:).
      Mam takovou silenou teorii, ze prave ta "ujetost", zvlastnost [i kdyz je to vsem kolem jedno a nikoho to neoslovi:)], tak prave tohle nam na ultra pomaha... jednak k te radosti ze zivota, jednak k tomu se dokopat k pravidelnym delsim behum, treba, kdyz jsme unaveni, nevyspali, nebo totalne na srot:). Pak se to opravdu hodi!
      MSF! At nam to beha, divnej je dobrej:)!
      12:)

      Vymazat
    2. Statistika kojicich samcu:)?
      Co se clovek nedocte na bezeckem blogu:)
      Pomaly beh leci vse a divnej je dobrej!
      S.

      Vymazat
    3. To byl takovy skutecny statisticky priklad, kdy v experimentu s vysledkem: samice koji 11, nekoji 13; samec nekoji 13, koji 0... je statisticky nevyznamne a neprukazne, ze by samoce kojily casteji nez samci.
      Ovsem kdyz se doplni "zdanlive" hloupy vysledek [paradox popsam v roce 1984, v dobe politicke nekorektnosti a nevedomosti:)].. kdyz doplnime, ze jeden samec kojil(!) tak se to hned stane statisticky silne vyznamne:) a prokazuje se, ze samice koji casteji nez samci..(!)..:)
      MSF! At to beha.. 12:)

      Vymazat
  3. Vidim, ze Tvuj cil je minimalne 99%, ovsem pohledem na Tvou statistiku si rikam Honzo nemel bys s tim spankem trochu pridat? Tam Ti ta 99 zatim dost utika. Takze neboj se toho, misto spankove deprivace spankovou dedikaci a ono to pujde. Ma oblibena Garminovska hlaska je "Tvuj fitness vek je 20"... a bude zrejme v case stale oblibenejsi :) At se dari!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. hlaska o fitness veku a fitness pozici (specialne v nasi vekove skupine) je skvela! To i takovym nesportovcum jako jsem ja, lichoti! :)... Tedy oni to nemaji nastavene dobre, ale lhal bych, ze jejich chyba mereni nepotesi...:)
      S tim spankem -- to je znamy (matfyzacky) studijne-zivotni trojuhelnik. Tehdy mel tri strany: Spanek, spolecensky zivot a dobre znamky. Kdyz chtel clovek mit dobre znamky a projit, tak to vzdy bylo na ukor spanku a spolecenskeho zivota:).
      Bojim se, ze se sice vnimani stran meni, ale ze to, ze platim "spankovou stranou" trojuhelnika... tak to mi zustalo:).
      MSF! Tesim se na setkani na POP 28.12!! 12:)

      Vymazat
  4. Mně hodinky pravidelně tvrdí, že spím dvanáct a více hodin, neb ony odpočívají v poličce, zatímco já... škoda mluvit. O bláznech taky poslouchám - to je asi stejně frekventované, jako "A to to fakt celý běžíš?!" :-P (vole ne, občas popoletím...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :)... tak, tak.. jako hlaska vrchniho z pohadky S certy nejsou zerty..."Na dozivoti... do konce zivota..:)".
      To me dostava otazka.. jak dlouho muzu spat na zavodech... pripadne na 24h? Po pravde odpovidam, ze jsem tak pomaly, ze si nejaky polehavani nemuzu dovolit:)... Ale ze znam par lidi, kteri by s odpocinkem, s televizi a s pivem ubehli vic nez ja, kterej si (mimo vymenu ponozek a WC) nikdy nesedne..
      Inu, to jsou ty paradoxy, jak by rekl pan prezident Osvoboditel:).
      MSF! Nasim veselym zazitkum s nebezci zdar! 12:)

      Vymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...