neděle 9. února 2014

Dálkové ... "cokoliv" :)...

Už to bude pár měsíců, co jsem si sám i otevřeně a přede všemi přiznal, že ty delší výběhy se mi prostě líbí víc:), možná právě proto, že jsem na trati déle, zažiji a uvidím víc... nebo také proto, že se s velkou pravděpodobností dostaví nějaká ta krize a pokud budu hodný a vytrvalý, tak ji nakonec i překonám:)... a posílí mě to do dalších dní... Prostě v rámci modifikovaného hesla "dvě nohy dobré, čtyři nohy lepší" :).. si říkám.. 20km dobrých, 40..60..80km.. ještě lepších:).. a s potěšením člověk zjišťuje, že v tomhle uvažování není zase tak úplně sám..:)

Několikrát jsem se nepřímo připletl do diskuse nebo poslouchal o tom, co jsou ty správné (a jediné správné) ultra běhy ... Jestli jsou to závody na oválu typu 24/48h... či násobku (stovek) kilometrů, silniční nebo horská utra, jestli v Evropě nebo v USA... A jak do toho zapadají takové partyzánské akce, kdy se buď parta kamarádů vydá obíhat město nebo se zúčastní některého dálkového pochodu.. A musím přiznat, že to opravdu nevím a po delším přemýšlení [co já vím, minimálně 30km na to padlo:)] jsem dospěl k osvobozujícímu názoru.. že je mi to úplně jedno!:).. Zkusil jsem americká ultra [primárně kvůli BS, zažít ten pocit sounáležitosti a zasvěcení], chci zkusit i něco v Evropě, určitě chci někdy brzo zkusit 24h.. zažil jsem partyzánské oběhy i akce pořádané pod hlavičkou dálkových pochodů... Pravda je ta, že každá akce má svůj rozměr, svoji krásu.. a atmosféru..

Jen asi je dobré a důležité si všechno ujasnit předem.. Napadá mě paralela s jedním vtipem, když se zákazník zajímal o koupi royce-royce.. Obchodník mu pečlivě vysvětloval všechny parametry automobilu, technické i vnitřní vybavení, dodával další a další podrobnosti.. ale pořád viděl určitou otázku v zákazníkových očích.. Proto pro jistotu dodal: "... chcete-li se zeptat na cenu... tak to určitě není vůz pro vás!":)

Před týdnem jsem absolvoval Ledopády a je to ve mně velmi čerstvé..Moc hezká akce, ale je potřeba přesně vědět, co se za tím skrývá a co od toho kdo může a má čekat.. Potom se nemůže stát, že některé stavební kameny a poznávací znamení "dálkových pochodů" bude(me) brát jako problematické, nedostatečné, nebo třeba neprofesionální.. Je to jinak... Olaf a jeho banda jsou prostě nadšení batůžkáři. Hospody po cestě slouží jako občerstvovací stanice. Vegetariánství začíná u zelné polévky s klobásou:), standardní jídlo na občerstvovací stanici je buď chleba se sádlem s cibulí, případně s máslem a turistickým salámem:)... Trasa často není příliš jasná, má celou řadu úseků, které se běhat prostě nedají (však je to také primárně dělané pro turisty)... Tradiční součástí jsou různá stoupání na vrcholy, po žebřících, skalními komíny, nahoru dolů po zledovatělých cestách, někdy bažinami, jindy tekoucími potoky.. Kilometry mají přibližnou (a výrazně menší) hodnotu.. GPX navigace je na kritických místech často naklikaná ručně a tedy může být víc než výrazně matoucí.:).. Ale kdo by to řešil, že?.. Chvilku mi to trvalo, ale pak mi to bylo nad slunce jasné... Je to jako s tím vtipem o royce-royce...Všechny tyto atributy totiž vytváří jedinečnou marketingovou značku..:)... Hledáte-li detailně značenou běžeckou trasu s přesným rastrem občerstvovacích stanic... Tak to prostě není závod pro vás..:)

noční trasa
denní trasa
Ale pokud si chcete zaběhat, uvolnit se... objevovat nové turistické zajímavosti a třeba při tom i maličko zabloudit...Tak jste správně!:) ... Ať už tomu říkáte (částečně orientační) ultra, dálkové pochody.. či dálkové.."cokoliv"..:)... Pro mě takové akce (naštěstí) ztrácejí ten rozměr závodu, prostě často s někým běžím. povídám si, kochám se krajinou (a následně třeba bloudím)... A asi to tak mělo být... Protože mi to přijde celé úplně vytržené mimo prostor a čas.. Kdy člověk chvíli jde, chvíli běží, podle toho kolik má sil on nebo jeho souputníci... Jasně, neboj Stíne, nebudu jenom běhat v údolí, kolem měst nebo na dálkových pochodech.. Také se znova postavím na delší regulérní závod a poběžím, co budu moci, budu závodit ze všech sil... Prostě ode všeho trošku..

Někdo mi říkal, že je to stejné jako s ženskými.. Někomu se líbí blondýny, jinému brunetky, někdo radši tenké, někdo kulatější..:).. A stejně je to prý i se běžeckými akcemi a se závody.. U mě to ale vůbec nefunguje..

Připomíná mi to jednu historku, kterou kdysi vyprávěl tuším V.Menšík. Že si sedl v Nuslích v zahradní restauraci, koukal kolem na ženy, aby zjistil, jak moc je vybíravý:).. A říkal si, tahle, tahle taky.. ta taky.. a pak šla taková starší babka, a to se zasekl.. Tak tu už ne!!! A ona nějak v tu chvíli poskočila a on říká, aha čiperka! Tak tu taky!!:)

A tak s tím pobíháním to mám stejné... Někdy běžím podle fáborků, jindy podle nejasného itineráře, někdy bloudím jen sám (či s kamarády) a s navigací v ruce... To se mi na tom líbí.. Stejně jako Menšík teoreticky miloval celé Nusle, tak jsem se zase znova ubezpečil v tom, že prostě ... běhám rád..:)...

Všemu zdar! Ultra a kamarádům zvlášť! 12:)

12 komentářů:

  1. Nakonec z toho asi vyjde, že pokud je člověk dostatečně otevřený, neschovává ani sebe ani jiné do uzavřených škatulek, neřeší co je nebo není takzvaně správně a dobře a dělá co ho těší pak si užije a prožije vše až do dna a nikdy nemůže být zklamán. Tobě se to asi už podle všeho povedlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. to to bych zase nechtel, aby to vyznelo nejak "premoudrele"..:)
      Spis -- jak se me kamaradi ptaji na ledopady a pod.. Tak jsem o tom trochu vic premyslel... Proste je to kategorie mimo kategorie:), neco, co muze povzbudit a potesit dusi svazanou tikanim hodinek a honenim se za lepsimi casy/umistenimi.. Neco, cemu ja rikam bezecka turistika. A pokud je to presne, co nam v dane chvili sedne, tak je to skvele...
      A ja si pripadal jako ten V.Mensik... Beham od rovinate rychle 10k, pres ruzne vzdalenosti po ultra a dalkove pochody... Jako ta babka mu musela poskocit:), tak me casto staci nejaka drobnost, ktera mi danou akci ozvlastni a libi se mi.. bez ohledu na to, jak ji vidi ostatni...
      Mimochodem.. hezky obehy mas! Tak se budu tesit priste.. MSF! 12:)

      Vymazat
  2. Úplně se v tom vidím. Ofrňuju se, že nějaké nejasné značení a bloudění není pro mě a tak budu bez mercedesa. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...:).. Nebo bez trabanta..:)
      Proste usetris si neco, co ti nesedi.. nebo zase nemines neco, co by se ti mohlo libit..
      Jednoducha uvaha..:).. Vzdyt mas rad spoustu jinych behu/zavodu.. tak si dopravej ty svoje oblibene.. A o tom to je..:)..
      MSF! 12:)

      Vymazat
  3. Přesně tak. Ještě se mi na dálkových pochodech líbí, že si před startem můžeš vybrat jestli budeš závodit nebo jen turistikovat. Závodáci jsou spokojení, že se můžou srovnávat (Olafove bodování a žebříček CSUT) a když nechceš zrovna závodit, tak nevadí půjdeš společně s jinými turisty a poznáš zase lidi z jiné části starovního pole. Zkrátka taková multifunkční akce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) a kdyz to rekne rychlik a zavodak, jako jsi ty, tak to sedi obzvlast:)...
      Ode me by to mohlo znit jako takova tesinska jablicka:)... proste z nouze cnost.. ale at uz zavodim nebo ne... At uz jsem v cili drive nebo pozdeji... Aspon mne je to jedno... Zatim to vsechno byly (pro mne) neuveritelne akce..a prinesly mi i mimo bezeckych zazitku spoustu dalsich i lidskych prekvapeni:)
      MSF! 12:)

      Vymazat
  4. Ahoj, myslím, že se tomu taky (u tebe) dá říkat "nadhled".... né každý jej má a kdo jej má je dle mého soudu spokojenější... Alespoň u mě je nadhled jedna z věcí, kterou si postupně buduji běháním ...doufám :-)
    Měj se fajn! RS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, nadhled se totiž na rozdíl od podhledu nedá koupit. :-D

      Vymazat
    2. :) Richarde.. Je zajimave, ze si asi kazdy z nas mysli, ze mu pobihani dava moznost byt treba trochu lepsim.. trochu poresit ty svoje problemy, uvedomit si, ze vlastne o nic nejde (pri behu jsme vlastne "pod vlivem")...nenosit svoje pracovni starosti domu..To se mi moc libi..
      A protoze kazdy z nas je jak rychlejsim, tak i pomalejsim [zalezi vuci komu] tak nam to nase pobihani dava jak pocity hrdosti, tak i pokory a moznost alespon castecneho pochopeni sveta kolem nas.. (aspon ja v to verim)
      To mame take spolecne.. take bych rad ziskal nadhled, pokoru i hrdost..
      At se nam hezky beha a jeste lip zije.. 12:)

      Vymazat
  5. Jojo, aneb nechoď pro šampon do řeznictví. Myslím, že v tom není ani špetky mentorování a že ve chvíli, kdy tenhle přístup dokáže člověk přijmout skutečně za svůj, bude mít v životě zase o důvod míň nadávat a cítit se ošizený. ;-) (Aneb máš recht!!)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je videt, ze jsi zase trefila hrebicek na hlavicku..:)
      Presne tak.. Je dobre vedet, co ktera akce je zac.. Co kde cekat.. a jak jsi trefne rekla .. nekupovat sampon v reznictvi.. Aniz by tim clovek hodnotil (proti sobe) sampon nebo reznictvi..:).
      MSF! Ultra zdar! 12:)

      Vymazat
  6. Pěkný a pravdivý! Když jsme loni běželi Prčice (tedy na rozdíl od tvých 100+ km pochodů, "jen" 32km) a někteří pochodníci se čílili, tak jsem jim odpovídal, že také jdeme do Prčice - jen jinou rychlostí než oni. Bylo mi líto nejít pochod, který jsem chodil s přestávkami od mládí, ale zároveň se mi chtělo běžet - tak že běžecká turistika. A letos snad vše klapne a konečně si troufnu na 70km z Prahy. A ty jsi Honzo moje pozitivní motivace :-)Díky.

    OdpovědětVymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...