sobota 12. dubna 2014

Brdská, aneb "horské ultra"..:)

Vím, vím, opakuju se, ale mně se tak strašně líbí ta relativita věcí, vzdáleností a času, tím zvlášť pokud mluvíme o běhání... Před pěti lety, když jsem se poprvé chystal na brdskou tak jsem ji viděl, jako "horské ultra".. délka 50km, převýšení přes 960m, na cca 27km obávaný Stožec, náročné, nohy-beroucí seběhy.. všechno v lesích.. jen pro "tvrďáky":)..

Postupem času jsem si uvědomil, že se plus minus běží po rovině:), do trailu to má asi tak daleko, jako já do keňského závodníka:), sama asfaltka.. Nejnáročnějších je pár úseku rozbitých asfaltových silnic a šotoliny:)..Kopce tam jsou, ale všechno je běhatelné...:)...

Nejlépe jsem si to uvědomil, když jsme s bratranci Veverkovými loni běželi "Tři řeky po stopách trampingu" a kolem Mníšku jsme přebíhali vysokorychlostní silnici a upozorňovali Pavla (VS), že tady.. zrovna tady se běží ten známý "trailový":) ultra závod.. Brdská stezka.. Podobně, když jsme překračovali "autostrády" vedoucí lesem kolem obory... Říkám to všechno s láskou.. nikoliv s posměchem.. Brdskou mám hrozně rád.. příjemná trasa, skvělí lidé jak na trase, tak kolem na občerstvovačkách...ale trail to není.. milý pane:)..

K té relativitě musím hned dodat ještě historku z práce.. Na dveřích mi totiž visí diagram horských ultra od Stína.. Na ose x vzdálenost v mílích na ose y výškový profil (ve stopách).. Je tam zakresleno několik legendárních 100M, Leadville, Western States, Hardrock... ale také trať bostonského maratónu...
Měli jsme na návštěvě v práci jednoho hostujícího profesora, čirou náhodou seděl ve vedlejší kanceláří.. a já se jeden den připletl k tomu, jak hlasitě vyprávěl na chodbě o tom, jak se dostal s divokou kartou na Boston a jak je šílený běžet ten "heart breaking hill" ten výškový profil...Škoda, že to nemůže ukázat.. Povídám mu, že čirou náhodou to mám k dispozici a že u mě na dveřích nám to může ukázat:).. No fuj!:)... Říkám si, Honzo, až takhle? Ale já to nemyslel vůbec zle, přišla mi to skvělá replika, fantastická nahrávka na smeč..:)

A tak, když odvracel můj smeč se slovy, že já jistě běhám ultra a že...a že ultra běžci běhají maratóny ale hodně pomalu.. Že jsem jistě rád, když se mi podaří maratón pod 4h... Uvědomil jsem si, že jsem sice zažertoval hezky na jeho vytahování o profilu trati, ale koneckonců.. nebylo to zase úplně fér:).. a tak jsem se popravdě přiznal, bez toho, abych říkal své nejlepší časy:)... Ano, ano.. všechno je relativní.. Ale vždycky jsem rád za maratón pod 4h!! Domnívám se, že pokora je potřeba...

Navíc, v minulém týdnu jsem bojoval s nemocemi a k tomu kolem poslouchám, jak se všichni natěšeně připravují na Brdskou a já v duchu počítám... Překonat o pár minut loňský skvělý osobák (4:15:37) by znamenalo se přiblížit v průměru k tempu 5 minut na km, včetně kopců a zastávek, což mi přišlo (po právu šílené)...Ale soused Dan, David i ostatní kolem říkali, že 5 min/km je dobré tempo (jak k tomu přišli??) a tak jsem tomu lákání ve skrytu duše podlehl a říkám si, že tedy zkusím strategii.. "Run fast now, die (likely) later":).. prostě, že na začátku vyběhnu s nimi a postupně zpomalím a třeba ten osobák tam nějak "ušmoulám"... Jenže mladí draci vyrazili, a na cca 10 km po prvních kopcích koukám, že běžíme cca 4:41 km, což mi přišlo už opravdu nějak ujetý:).. a tak asi po 4 dalších km jsem usoudil, že Dan s Davidem a s hloučkem ostatních to jistě zvládnou beze mě:) a běžel jsem si dál po svém, prostě byl to můj závod...

Nepíšu si skoro nikdy, jak jsem běžel, já si to beztak nepamatuji:), ale teď si vzpomínám, že ještě 25 km jsem měl za 2h (na chlup)...asi do maratónu jsem držel průměrku pod 5min, pak..pak jsem musel uznat, že jsem měl zase pravdu... Tempo 5min na km na Brdské je zatím pro mě nedosažitelné... v cíli jsem měl 5:02..:).. s celkovým časem někde lehce pod 4:11, takže nejen pod 15, ale i pod klíčovou číslicí 12, co víc si přát, že? :)..

Pochopitelně je kolem spousta historek a zážitků týkajících se mých kamarádů, co běželi, ale to jako slušně vychovaný.. nechám vyprávět jim..:)..

Zkrátka všechno mi vyšlo, počasí, síly, všude kolem spousty známých, úplný běžecké jamboree:)... Seběhy jsem běžel silově, naplno a nohy držely.. Tak snad.. Snad budu moci za 14 dní se oklepat a zkusit napravit svůj loňský start na Zane Grey.... Stín sice tajně sází na to, že on rychleji zvrací, než já sedím na bobku:), ale mám tajnou zbraň.. Letos jsem poprvé ovládl svoje střeva a celou dobu jsem běžel.. běžel, jako pako, takže pozor ZG! Jdu si pro tebe!!!..:). Plus (bez jakýchkoliv vazeb na výrobce či prodejce) .. boty HOKA byly naprosto super.. a vděčím jim za neskutečný pocity... Pravda, do kopce běží pomaleji než z kopce, ale to asi nebude botama:)...

Prostě Brdská je moje slabost... Časy jsou relativní, i když mě pochopitelně fascinují a smekám před výkony vedoucích s časem kolem 3h(!!!), tak to nijak nesnižuje moji radost nad tím, jak jsem běžel já nebo kamarádi... Pokud použiju moji oblíbené vyznání z Romea a Julie.. "Co je ve jméně?"... kdy Romeo vysvětluje že i pod jiným jménem "bude se růže rdít stejně kouzelně"..... Tak si my obyčejní nadšenci můžeme říci.. "Co je v čase?"..:)... Bez přehání jsem přesvědčen, že já mám ze svého času určitě stejnou nebo větší radost než zdejší vítězové.. a lidé, co doběhli za mnou se možná radují ještě o řád víc než já.. A to si myslím je na tom pobíhání to nejhezčí...

Běhu zdar! Ultra a kamarádům zvlášť! Ať žije brdská stezka!!! 12:)

38 komentářů:

  1. Krasa, Honzo, krasa! ZG at se trese jako osika a moc pozdravuj Stina!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :)... mily... ovsem ZG ma tlustej klacek a jak si tak pamatuji, tak me jiste s nim zase nekolikrat pretahne pres zada:)... Stinovi vse vyridim... vcetne pripomenuti slibu, temer rocnich:), ze zase zacne psat.. MSF! 12:)

      Vymazat
  2. ...tak na tom obrázku chybí ještě profil Brdské :-) ...souhlasím - není to "ultra" a určitě ne "horské", ale mě se to včera moc líbilo - od začátku do konce ! Těším se na zápisky ze ZG a budu držet palce !
    R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Richarde.. tak pozor!!! ultra to je, o tom zadna...50km je podle vsech definic ultra maraton.. A .. aby nedoslo k mylce.. Ja Brdskou mam moc rad!!! Jen jsem si vzpominal, ze jsem prvni rocnik prozival jako pripravu na horske (trail) ultra...moc horske to neni.. trail uz vubec ne.. spis silnicni zavod.. ale to nevadi.. mam ji rad.. pro tu atmosferu a take pro to, ze byl muj prvni zavod za hranici 42km.. A na to se nezapomina..
      Jsem rad, ze se ti tam libilo! MSF! 12:)

      Vymazat
    2. Taky mě to srovnání zajímalo, tak jsem do obrázku profil Brdské stezky doplnil: http://cl.ly/image/040A3p16461v/UM%20profily.png

      Vymazat
    3. Ovsem to je luxusni!!! Diky moc.. Ja to tedy s dovolenim (az se k tomu dostanu), uploaduji i sem.. a vytisknu si novy obrazek..
      Dik, a gratulace k dobehu Brdske.. Doufam, ze se ti taky atmosfera libila..
      At nam to beha! 12:)

      Vymazat
  3. Super, gratuluju k osobaku! Je radost, ze se na vas mlade muzeme spolehnout, ze to nekam posunete. Zas je kam vzhlizet :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Machy!!! Ty provokatere!!!:)
      Treba se dockam, az to pobezis poprve taky.. vim, ze -- mereno mym pristupem -- mas jeste spoustu casu:).. tak hlavne, abych tak dlouho vydrzel rozumne behat..:)
      MSF! 12:)

      Vymazat
  4. ahoj,
    brdská je přesně odpověď na Tvůj předchozí článek. Malé rodinné ultra, s přátelskou atmosférou a účastníky kterým nevadí, že tam není ani televize ani žádná mega propagace.
    Objednal jsem HOKI, protože jsi je tak silně doporučoval, a teď najednou píšeš, že do kopce samy neběží. To je fakt zklamání! S tím se budu těžko vyrovnávat:-)
    pěkný den, Radomír

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) .. Radku, taky me to prekvapilo... Fajn boty.. jak rikam, beha se mi v nich dobre, akorat, ze do kopce nebehaji tak rychle:)... Uprimne si myslim, ze to v botach nebude..
      MSF! At nam to hezky beha.. At zije brdska! 12:)

      Vymazat
  5. Máš pravdu, Honzo..atmosféra byla fajn, v cíli pořadatelé vítali s úsměvem..gratulovali..ostatní tleskali, jakoby člověk zrovna dobíhal na bednu..přitom všichni borci už byli dávno (v mém případě rozuměj hodinu, dvě..) v cíli :) Ty jsi jeden z nich, opět neuvěřitelnej čas, velká gratulace aspoň na dálku,když jsme se po doběhu nepotkali!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc me to mrzi.. ale povinnosti..:)... Urcite jeste v tobe budou ty pocity silne, az se uvidime a tak se tesim na osobni vypraveni.. Slovy basnika bych shrnul.. "bylo to krasne.. a bylo toho dost" :).
      At nam to vesele beha! Brdske zdar! 12:)

      Vymazat
  6. Honzo, gratuluji k opětovnému posunutí tvého osobáčku na BS :-) Atmosféra byla super, jen škoda, že jste s Veverkou S. tak rychle zmizeli a nemohli jsme si s vámi pokecat:-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jjo, take me to bylo lito, ale pristi nedeli odletam za Stinem, tak jsem mel radu povinnosti... Ale verim, ze se zase pri nejake prilezitosti uvidime a ze bezecka hospoda bude dostatecne velika, aby nas vsechny pojmula..:)
      At se dari a take gratulace k osobaku.. i kdyz podle hromady fotek, ty jsi vubec nezavodil, nybrz jen fotografoval..:). MSF! 12:)

      Vymazat
  7. Honzo, ještě k těm botám. Měli jsme včera stejné boty, přesto jsi mi dal zhruba hodinu. To je u mně už skoro na reklamaci. Bohužel jsme je kupoval ještě z Anglie. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :), Same oba vime, ze Brdska je hodne rychly zavod.. Jakakoliv krize pak na celkovem casu vypada vetsi nez ve skutecnosti byla:)... To na takove 100M, v horach..:)... Tam je jistota, ze krize prijde na kazdeho z nas a ne jednou:).. Asi tak..
      Jeste jednou dik za tip a moznost vyzkouseni HOKA.. Beru je s sebou na Zane Grey.. Uvidime, jak to s nima zvladnu v hodne technickem terenu..
      At nam to beha! 12:)

      Vymazat
  8. To "poprvé" je asi opravdu nějak důležitý, Baroko jako můj první maraton a Brdská jako první ultra před 2 lety budou mít stále v sobě pro mě něco navíc ať tam bude kolik chce asfaltu a lidí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mas pravdu.. urcite ten efekt "poprve".. tu je... :)
      Ale.. Loni jsem bezel Baroko.. a rozhodne to nebylo "poprve"... a moc se mi to libilo... Verim, ze atmosfera na Brdske by me chytila i kdybych jeji branou pomyslne neprobihal do sveta ultra vzdalenosti... Musime se zeptat VS.. MSF! 12:)

      Vymazat
  9. Musel to být krásný závod, jsi frajer. Prozraď mi, v čím inovativním překladu cituješ Shakespeara?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dovolil jsem si pouzit sveho oblibeneho basnika. J.Vrchlickeho..: "I pod jiným jménem bude se růže rdít stejně kouzelně..."
      Aneb, kdo balkonovou scenu neprekladal, jako by nebyl:).
      MSF! jsem rad, ze prosty statistik mohl obohatit profesionaly..:).. At nam to beha.. 12:)

      Vymazat
  10. Honzo, mě se nějak nechytly satelity a tak jsem na 10. km měl 9,5, na 20. km 19,5 a tak. Takže mi to ukazovalo pomalejší tempo, než bylo a proto jsem to tak hnal. A vy jste hnali taky. :-D Díky moc za společnost a povzbuzení v druhé půlce závodů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jjo, taky si vzpominam, ze za mym silenym lonskym zlepsenim byla porucha satelitniho vysilani...:)... Myslim si, ze kdyby te nechytly krece, tak jsi minimalne 10 minut v cili prede mnou...
      Proste -- nejlepsi rekordy clovek nabeha, kdyz bud neco spocita spatne:), nebo nefunguji satelity.. To jsi potom oprosteny od vsech berlicek a bezis.. jako zajic..:).. At nam to beha! 12:)

      Vymazat
  11. Tak Brdsku snad za trail nepovazuju ani ti, co ju nikdy nebezali, nie? :)
    Ale s tym profesorom si to vyslovene premarnil, taka krasna prihravka na smec, si mu mohol chrstnut svoj osobak z maratonu a ty to nechas tak. To ja by som si ho vychutnal, ale zase ja na to nemam casy :D
    Inak gratulujem k osobaku! Co si sa posunul ty, to aj ja. Voci lamam mam velky respekt a udrzujem si odstup.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) ale prosim te... Byla to nahravla dobra.. tak jsem malicko vyuzil:)... Ale zase, co bych se prsil.. Zlepsit bych se mohl, o tom zadna.. a za maraton pod 4 jsem vzdycky rad..
      Jak mi to takhle rikal jeden znamy... Kdyz budes takhle blbnout a porad behat.. tak ke staru budes mit problemy.. Pockej, az ti bude 60-70, jak se ti bude hur behat.. :).. Pokud panbuh da.. tak tady tehdy bude ten spravny cas na hlasku o maratonu pod 4h..
      MSF! Pockej pristi rok! To se zlepsis vyrazne.. vzdycky to jde "kvantove".. 12:)

      Vymazat
  12. Graf je vybornej. Spidla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dik, ovsem, to je graf od Beziciho Stina.. abych se nevytahoval cizim perim..:)
      MSF! 12:)

      Vymazat
  13. Už jsem ti gratulovala takže tady bych jen napsala, že jsem si vytáhla tvůj první popis Brdské a musela jsem se smát, jak jsi popisoval, že se tam všichni znají a všichni znají cestu, a že je to prostě "sekta" A o pár let později... :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ovsem, ano... http://12honzade.blogspot.cz/2010/04/bezim-v-brdech-o-106.html
      ... jo, hezka vzpominka.. diky! Uvedomil jsem si, ze ty diky oslave mych narozenin, znas muj blog, asi lepe nez ja..:)..
      Ovsem to moje prani.."a říkám si... třeba, třeba až sem přijedu příští rok, už budu "členem klubu":) už projdu tím aktem zasvědcení a budou mě lidi znát a zdravit. "..
      To je krasne na tech pocitovych deniccich..:), ze ty puvodni pocity, radosti.. i obavy a prani.. nezapadnou..
      Dik, za pripomenuti! 12:)

      Vymazat
    2. Oni tě tam nezdraví? Oni tě tam neznají?! No teda! :o))

      Vymazat
    3. Ale prosim te.. to byl uplne prvni zapisek.. co jsem citoval.. Jak jsem se "kdysi" tesil, ze me tam potom treba nekdy budou znat a zdravit..:)
      A vidis.. podarilo se..:).. a je to jako sekta..:)
      At nam to beha.. treba pristi rok podlehnes a pobezis brdskou:). 12:)

      Vymazat
    4. Krááá. JÁ se k Tobě neznám !!! Teda pokud mi nebudeš nosit oříšky. :-))

      Sára

      Vymazat
    5. :)... tak zas nekdy Saro pritahni toho "svyho" treba na Brdskou... nebo mi to treba vyjde nekam jinam.. At nam to lita!! :).. 12:)

      Vymazat
  14. Hezky! - Cas, graf, popis zavodiku.. To nam tu pekne natrhnes triko.. To bude zase narez na ZG.. Do ceho jste me to zase navrtali... No stejne se tesim a ze nam to da trochu pres hubu, s tim se tak nejak pocita.. Bude zase legrace.... Nika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Niko! tesim se, zacinam (v duchu) balit.. Stin vykrikoval, ze ZG bezime na doraz.. Tak to vidim, jako desnej mazec.. hlavne, abych se potom dostal v cas a v poradku do letadla:)... Zatim, 12:)

      Vymazat
    2. My te nejak do letadla dopravime ;-) No a kdyby ani jeden z nas nemohl slapat na pedaly, tak zapneme tempomat ;-) Nika

      Vymazat
  15. Tohle bych nedal ani náhodou, respekt. Kraví hora zatím stačí.

    OdpovědětVymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...