sobota 12. října 2013

Přerušované ... běhy...:)

V těchto podzimních dnech si znova uvědomuji, jak je dobře, že jsem už před lety opustil nalinkovaný svět trenýrkových plánu...Na začátku mého pobíhání byly "trenýrkáče" kotvou (a jistotou)... později se pomalu měnily v kotvu, která by mě jistě stáhla ke dnu:)... Nedokážu si totiž představit, jak bych teď stihl běhat podle nějaké pevně dané struktury, intervaly, tempo.. daný dlouhý běh... (ten stress, že to nestíhám, by mě jistě zahubil).

Podzim je asi naprostým vrcholem maratónské sezóny... Většina běžců se připravuje na svůj rychlý maratón... díky zrušení Stromovky to jsou povětšinou Drážďany(Berlín).. Nedávno jsem se bavil s jedním známým o maratónu a ptal se, za kolik?:).. Když jsem mu řekl čas, tak hned .. ty čtyři minuty, to naser*, co?:).. Zamyslel jsem se a musím přiznat, že NE! Asi před rokem a něco, když jsem byl od magické hranice 3h daleko, tak jsem v ní nedoufal.. Když jsem se přiblížil skoro na dosah... tak jsem najednou objevil úplně jiné rozměry, řekněme cíle:).. a rozhodně jsem rád, že vrcholem letošního roku nebylo zlepšení o 4minuty na maratónské distanci, ale objevení světa ultra běhů..

Ultra je skvělý a myslím naprosto jedinečný prostředek proti (běžeckému) vyhoření speciálně pro starší... Kdyby byl můj cíl maratón pod 3h a já to nedej bože letos uběhnul...co potom?? Co v dalším roce? V ultra distancích je každý závod jiný, každý rok jiný.. takže je pořád co objevovat, co zkoušet, kam se podívat.. a kde třeba., kde třeba můžeme dostat i pořádně přes hubu:)! Co na tom, že se někde budu plácat, .. budu jako úplná troska, jako úplnej trotl:).. vůbec mi to nepůjde.. skoro všichni mě předběhnou:)... BS ví, o čem mluvím.. Není to o tom, jestli vyhráváme nebo prohráváme, ale že to nevzdáváme!

Po Pradědově 100, plné skvělých zážitků, panoramat a setkání ... je pochopitelně těžší se vrátit ke svému civilnímu běhání, navíc, když člověk musí promýšlet a plánovat logistiku lépe než dispečeři DHL:)... Venčení malého, i když běhavého psa má svá úskalí.. Deri je skvělý "trenér" a parťák, ovšem, 12km je její oblíbená (maximální) distance:)... Má silně zmáknutý všechny odbočky v údolí a moc dobře ví, když se u louky zatočí třeba doleva, že poběžíme o velký kus dál a tak hned protestuje:)...

Nezbývá než nasadit "přerušovaný" běh... Moji běžečtí známí hned vidí přímou souvislost s jiným "přerušováním" :)... a říkají.. hmmm...no jo, no .. není to ono! :)... Ale stejně jako s jídlem [kdy jsem měl myslet na děti v Africe, ..] tady si na začátku říkám, .. moc daleko se asi nepodívám.. ale, co by jiní, silně zaměstnaní, s malými dětmi... dali za podobné přerušované běhy, že..:)... a už nadšeně vybíháme..

Jako dneska. Běžíme s Deri a po chvíli tahání za šňůru a určování, kdo koho vlastně venčí/trénuje.. se dostáváme na konec parku, kde začíná volnost. V tu chvíli jsme oba už natěšení, poskakujeme a (aspoň já) tak nějak láskyplně koukám na všechno a na všechny.. V tom po nás vystartuje celkem ostře jeden (naštěstí malý) pes, kterého má panička na dlouhé šňůře.. málem hodím salto, pes štěká jak šílený, doráží na mě a na Deri.. A paní na to reaguje slovy.. "Ty jsi hodný Bertiku, to ona si začíná, když tak kolem spokojeně běží!" ..:) .. A zatímco Deri neštěká, neskáká, v klidu kouká, co bude a sedí u mé nohy (pohladím ji za ušima), tak se omluvím té paní, že je mi to fakt líto, jestli jim to vadilo, že my si tak spokojeně běžíme... a ... a běžíme zase spokojeně dál..:)...

Oslavujeme totiž po cestě (jeden píškot mám pro tento účel i s sebou), protože jsem tak nějak dospěl jednoduchými výpočty k tomu, že Deri už naběhala 4.000 km... Proto dnešní oslavnou 12 dáme jejími nejoblíbenějšími kalužemi, blátem a krpálem nahoru.. Ať má holka radost:)... A já jsem přitom vymyslel, jak na "přerušení":)... Představuji si, že přerušení delšího běhu (kdy musím přivézt Deri domů, dát ji do misky, pohladit, pomazlit, asi si vyměnit tričko, čelenku, vzít si vodu...) budu brát jako občerstvovačku!!:)... A už to vidím úplně živě!!!.. Hell's Gate Canyon... Přibíhám, rychle piju co mají (=vodovod), nemůžu najít svůj bágl (=běžím do sklepa pro džus), zdržení s vedoucím stanice (=krmím Deri).. rychle měním tričko, beru vodu s džusem a jako v transu vybíhám... [akorát se se mnou normálně nemazlí obsluha stanice, že ;)]...

Za chvíli už sám běžím do údolí a potkávám lidí, co před chvíli obdivovali Deri, jak mi hezky běží za patama.. a teď koukají, kde ji mám, kde jsem ji nechal??? Odpovídám po pravdě, jjo, ta už je doma ve Stodůlkách... odpočívá.. poslala mě ještě ven, abych se "doběhal":)... A tak se nejen s tím přerušením běhu smiřují, ale začínám v něm vidět jen ta pozitiva:)... Pravda, už jsem teď mohl být za mostem na Závisti nebo třeba u Kalinova Mlýna.. ale co mi brání tam běžet.. aspoň to moje pobíhání bude delší a zaslouženější..:)... Samozřejmě dneska jen krátkou, musím zase postupně zvyšovat km, ale domů přibíhám a na hodinkách svítí.. 28.10...Není to nádhera? Tak jsme dneska s Deri krásně společně oslavovali..

Běhu zdar! Úsilí a ultra zvlášť! 12:)

PS. Začátkem týdne doladíme poslední detaily na běžecký happening ve Stromovce... A dám(e) sem všechny informace.. Včetně následné restaurace, atd.. Budeme se (jak jinak) na ten společenský rozměr těšit...

14 komentářů:

  1. Se Stromovkou pocitam, cekam na instrukce :)
    Jinak - ma slova. Taky uz dlouho nemam zadny plan (jestli se teda nepocita to, ze se snazim postupne zvysovat delku behu:). A je to skutecne hlavne proto, ze je to sama improvizace. Beham, jak muzu. Kdybych to mela jeste synchronizovat s nejakym planem, tak me asi klepne :)
    Mimochodem Deri je borec! A Ty ji vedes nejaky treninkovy denik? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) v pondeli/utery to vsechno jeste obehnu, zjistim s Michalem, co a jak a dam rad vedet.. moc diky! Potesila jsi me..
      Ja si pochopitelne pisu svoje km (na rfol), z toho se snadno da odvodit Derinky kilometraz a provezt odhad.. Kdybych ji nemusel kvuli registraci zarizovat e-mail, tak uz profil ma:)..
      MSF! 12:)

      Vymazat
  2. No jo, to kdybys ji zaridil email, to by si porad s nekym psala a nechtela by behat ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono staci, jak "pise" :), kdyz ji mam na kline a kousa kosticku:)... MSF!12:)

      Vymazat
  3. To mam radost, ze jeste nekdo dalsi praktikuje bezpecne, tedy prerusovane behy. U nas ta tradice vznikla z nutnosti kontrolnich zastavek v domaci obcerstvovaci stanici ("Dej tomu ubohymu diteti aspon cepici, kdyz uz mermomoci musite v tomhle pocasi drandit venku..."). Casto je mi v ramci dvojfazoveho treninku pri takove zastavce jeste do ruky vlozena slozena bankovka, nakupni seznam a igelitka. Jsem holt multifunkcni. April.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pokud se pri bezpecnem:) behu podari praktikovat beh s necim, nekam a pro neco... tak to je ukazka logistiky dotazena k dokonalosti... Ovsem mne se libi i ten rozmer naproste zbytecnosti meho pobihani... drzim palce behu s kocarkem! a hluboce smekam.. takovy multitasking NIKDY nedokazu:). MSF! 12:)

      Vymazat
  4. Nadhled a klid, to mne společném Bora při běhání naučila. Člověk musí respektovat cizí priority. Cachtání v potoce, setkávání se psy a občasný pachový průzkum čehosi pro mne nepostižitelného je mnohem důležitější než moje průměrné tempo. Občas zapomenu vypnout stopky a doma se pak dozvím, že jsem běhal přes osm minut na kilometr, to jsem se fakt ani nemusel převlékat do běžeckého. Když ale vidím jak se dokáže radovat z každé kraviny, já ze svých běžeckých výsledků zdaleka takovou radost nemám..., za to mne ale potěší pohled na šťastného psa, čímž se kruh uzavírá...,dav

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mas h,ubokou pravdu... Navic, ja si ted i rikal.. sakrys.. na veskere venceni jsem sam.. ale potom jsem si zase uvedomil, ze to spolecne behani ma neuveritelny rozmer.. a ze me vlastne neomezuje, ale posunuje k delsim behum:).. asi tak,,:)..
      nasim ctyrnohym trenerum a vernym kamaradum ZDAR! 12:)

      Vymazat
  5. psa nemám, zkoušeli jste někdo běhat s rybičkama?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S takovou uzenou makrelou to jde ale vepřovej buček nedoporučuju to již nikdy :))

      Vymazat
    2. Lubos byl rychlejsi.. ja jsem ti chtel rici, ze ja bezne.. s "kyselejma rybickama"... ale ne vzdy vydrzi az do cile:).. MSF! 12:)

      Vymazat
    3. http://tiny.cc/ylvx4w
      :-)

      Vymazat
    4. Ano, ano.. takhle se spravne venci ryba!! :) MSF! 12:)

      Vymazat
    5. Napada me jeste jedna varianta: http://www.youtube.com/watch?v=xCwLirQS2-o

      Vymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...