neděle 29. března 2015

Když to (trochu) dře..:)... aneb chvála konzistence

Minulý týden byl takový správně šokový. Moje okolí si po těch letech zvyklo, že "už" nějak běhám a tak mi zase všichni přáli hodně štěstí na víkendovém 1/2M... paradoxně v době, kdy jsem je přestal běhat..:).. Pozor, ne snad proto, že bych se povyšoval a stavěl nad masové akce a začal říkat, že nic nikdy, atd.. Ale prostě mě teď potěšilo víc si zaběhat s kamarády než na PIMu a tak jsem si přesunul plánovaný chirurgicko-dentální zákrok na tento čtvrtek. Paní doktorka byla velmi šikovná a milá, humorně naladěná... dávala k lepšímu takové ty postřehy, jako -- to je dobře, že jsme si na to dali hodně času:), jak jsem dobrý sportovec, že skvěle krvácím:)... že takhle blízko "snědení" štěpu už dlouho nebyla:).. Prostě... ultra kam se podíváš. Po zákroku mě taktně upozornila, že.. přeci jen.. se vyndávají stehy až po týdnu .. a chtělo by to absolutní klid.. Uviděla moje rozšířené zornice a vzpomněla si, jak jsem ji říkal, že jsem přesunoval a ladil termín zákroku kvůli TransGrandCanarii .. a tak jen s pochopením řekla, že chápe, že jsem jiný než průměr:), ale že bych rozhodně pár dní neměl běhat. Pár dní jsou dva dny, že..:).. Protože jak od Běžícího Stína vím, .. tři dny bez běhu, to už je špatná karma:)..

Teda, upřímně.. i ten třetí den vyběhnout nebylo úplně jednoduchý.. Deri se vůbec nechtělo, já tvář oteklou, jako bych měl v puse na tváří nejmíň půlku jablka, ale .. co.. pomalý běh, léčí všechno.. a tak se spolu vydáváme na léčivých 9 km. Víra je to, co mění pravidla.. řekli by to všichni věřící.. ovšem označuji kohokoliv, kdo věří. Pokud člověk věří, že když bude stát pravidelně při čištění zubů na jedné noze že tím posílí kotníky.. tak je jistě posílí.. Když někdo bude (stejně pevně jako já) věřit, že pomalý běh léčí všechno..:).. tak má velkou šanci, že se vyléčí.. Ze své profese vím, že existuje spousta studií, které dokazují, že když řekněte lidem, že jim dáváte skvělou pilulku na cokoliv.. tak to má velkou šanci fungovat.. i když je to placebo.. Dáváte a podáváte jim totiž naději.. A to je hodně úzkoprofilové zboží:).

A tak se vracíme navečer domů spokojeni. Deri, protože jsme to zase tolik "nervali":) a já, protože jsem si ověřil, ze se dá běhat i s "lehkým" bušením v tváři.. A ejhle.. Sice se stav mé tváře dá charakterizovat stále pomocí "ovoce", ale z jablka už je švestka a další den se otok dostává na velikost kuličky hroznového vína:).

V euforii modifikuji slova padoucha Hogo-Fogo: (alkohol podávány v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství).... Běh podávány v (po)malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství!!..:)

Proč jsem vlastně tak vysazený na konzistenci a úsilí? .. Řešil jsem v posledních dnech řadu dotazů, jak běhat, jak trénovat na maratón, jak zhubnout, jak běhat dlouhé .. jak se udržovat ve formě ve věku 50+..:). Možná je to další vzedmutou vlnou běháním, možná tím 1/2 PIMem, kdoví...

Ti kdo mě znají, ví, co odpovídám.. "Já tomu nerozumím.. nechci něco radit (vím, že komu jsem poradil, ten je možná ještě na cestě a bloudí v temnotách)... ale.." Tady se naskýtá jednoduchá odpověď v duchu konzistence a každodenního drobného úsilí... Každý to ví.. "Stačí" začít postupně běhat.. a pomalu zvyšovat/udržovat objemy.. a všechno ostatní přijde samo:). Řada lidí čeká nějaké sofistikované rady/recepty, zkratky, vylepšení, urychlení... Určitě někde jsou.. Určitě je specializovaní trenéři znají.. Ale je otázka.. Vedou skutečně k cíli?

Když nad tím přemýšlím, tak je to celé vlastně hodně jednoduché... Pokud "to" opravdu chci.. Tak "to" dosáhnu (Myslím tím na rozumné cíle). Ať je to běh, úprava váhy, osvojení si cizího jazyka, atd... Pokud "to" opravdu nechci, a nechci tomu dát potřebné úsilí, tak toho nedosáhnu.. Ale zase -- nemělo by mě to trápit, protože to vlastně nechci:).

I u svých studentů si konzistence, úsilí a pracovitosti cením víc než určitého nadání. Neskutečná spousta věci se totiž dá naučit.. ale to úsilí a boj.. musíme mít nějak v sobě:)... Proto mám rád dlouhé běhy a ultra. Učí nás vytrvalosti, úsilí a víře. Víře, že všechno dobře dopadne.. A pokud to zrovna nevypadá dobře.. Tak ještě není konec!:)

Všemu zdar! Našemu úsilí a ultra.. zvlášť! 12:)

PS. Pokud se chcete vědecký zkoumat, tady je překlad jednoho zajímavého testu na ambice a konzistenci zájmu. (Anglicky zde)
PPS. Zajímalo by mě v co věříte vy.. A jak "radíte" vašemu okolí?
PPPS. Určitou "metamorfózu" prodělala v posledních hodinách i Deri. Zase vypadá jako štěně:).



14 komentářů:

  1. :) Mno, test zajimavy, vyslo mi to, co uz davno vim, takze to asi funguje :D Na otoky jsou otresy dobre, dobre se to vstrebava :) Doporucuju taky jizdu na kole po dlazebnich kostkach ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. No kdyz to rikas Ty, tak vidim, ze se lecim spravne:)...
      Samozrejme .. jako tradicne.. postupne a pomalu:).. MSF! Behu zdar, ultra zvlast! 12:)

      Vymazat
  2. Ohledně rad, já dávám tuhle. V devíti sekundách je tam vše.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) ovsem reference na HIMYM nema chybu:).. To si budu pamatovat. Dik!
      At to beha! 12:)

      Vymazat
  3. Deri má pěkný letní sestřih :o)
    Jiřík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Ja to miluju! .. Jednak pokazde, kdyz spolu vybehneme nemusim z ni dostavat ruzne kudlibabky:) a tak, jednak je krasne nakratko heboucka a je takova mazlivejsi:).. a jednak je ji v noci vetsi zima.. takze ted pri zmene casu uz od 5 neknuci pod oknem loznice, ze mam vstavat..
      Proste sama pozitiva.. Myslim si, ze ji se to take libi, lidi ji chvali a ona se nese stejne jako zeny od kadernika.. a jako by rikala.. koukej.. mam novej kozich!:)
      MSF! At to beha! 12:)

      Vymazat
  4. Obecně řečeno už nevěřím v dobro a v to, že co goes around, comes around - zítra je to rok, co mě život naučil, že nestačí být hodná holka. Pořád ale věřím v to samé, co ty - že důležité je, "jak moc to chceš" - což je taky větička, kterou si opakuju, když už mám pocit, že nemůžu a většinou si odpovím, že moc a vytrvám. A když se někdo z okolí ptá, tak většinou odpovídám, že je potřeba vytrvat a taky že s kočárem se opravdu dá (skoro)normálně běhat ;-) PS Nemůžu si pomoct, ale při každé fotce Deri před a po proměně, si prostě pokaždé pomyslím, že chlupatá je hezčí :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vim, ale.. presto clovek musi v neco verit.. Ta vira v usili je relativne jednoducha.. navic beh je takova dobra banka.. co tomu das, vzdycky tam najdes:).. a ty uroky jsou taky zajimavy!:)
      Uvidis.. az se za par dni Brdska zepta.. Budes moci rici.. Jo! Behala jsem jako pako.. Mozna se dalo udelat o trochu vic.. par metru?:)..
      At se dari! a.. ultra zdar! 12:)

      Vymazat
    2. Nedalo! Já mám tentokrát svědomí naprosto čistá a oč víc si věřím, o to víc se bojím :-D Naopak, asi se dalo dělat míň a mohla být doma větší rodinná pohoda, ale ano, i v to věřím - v každý metr, v každý krok, v to, že všechno, co do běhu nasypeš, se ti v závodech vrátí ;-)

      Vymazat
    3. Mame stejnou matru! ..:)
      To bude dobry!!
      Brdska bude slovy americanu kikas!:) At se dari! 12:)

      Vymazat
  5. Jo jo ta konzistence, nedělat věci jen když nás baví, neskákat od jedné k další, ale tužit tělo i mysl pravidelností a řádem, to je holt ten nekonečný úkol na celý život aby to žití za něco stálo. Ty s těmi svými zuby ještě nakonec uděláš kariéru ve Svatém lese jak budou krásné :) Tak ať i Tvé tkáně se chovají konzistentně a dobře se hojí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) .. dekuji za lekarskou podporu!
      Tedy musim rici, ze chapu, proc vyndavaji stehy po tydnu (zitra mi je vyndaji) a proc doporucuji volno nebo velmi odpocinkovy rezim na tyden dva po zakroku..:)
      Pevne ale verim, ze moje tkane jsou konzistentni s moji mysli:).. a ze se vseho hoji jak ma, navzdory tomu drobnemu "neklidu":) co se snazim rekativne pravidelne provozovat, rekl bych, ze se toho drzim zuby-nehty, ale vzhledem k dentalnim zakrokum a slezajicim nehtum reknu misto toho.. ze vsech sil:)!
      MSF! At se dari! Zase nekdy na shledanou.. 12:)

      Vymazat
  6. Díky Honzo za tento článek, moc mi pomohl. Pravidelnost a taková, řekl bych umanutost, dosáhnout vytýčené (reálné) cíle je v životě moc důležitá. Bez toho bych si svůj život nedovedl představit. Zrovna teď mám "problémové" období a to že jsem po určité katarzi začal na období od začátku března pohlížet jako na ultra (nikdy nevíš, kdy přijde další krize a jak bude hluboká, ale překonáš ji a pokračuješ dál posílen - pokud jsi zdravý) mi moc psychicky pomáhá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petre, nelze nez souhlasit.. To pobihani je takovy "bezpecny" nacvik zivotnich krizi.. ktere treba (doufam) nebudeme potrebovat.. Ale uz jen ten fakt, ze clovek po x km citi, ze je uplne dole, znicenej, na odpis.. "rucnik do ringu"..:).. aby po dalsich par km vstal doslova jako Fenix z popela.. a tak porad dokola..
      Me vede k me optimisticke mantre (prevzate z Hotelu Marigold)... "Vsechno dobre dopadne.. A pokud to ted nevypada dobre, tak jeste neni konec!"..
      MSF! Na Brdske se doufam uvidime.. 12:)

      Vymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...