čtvrtek 16. dubna 2015

Shovívavost... prosím..:)...

Skoro tradičně v posledních letech se s příchodem jara, možná 1/2M, a dalších městských běhu zvedne (kolikátá-nová) vlna běžců a různě všichni řeší(me) ten příliv nových tváří v parcích a v přilehlých lesích/údolích... Jako starší muž se už na ty diskuse dívám s pobaveným úsměvem... kdo je "starousedlík", kdo běhal ještě před tím boomem, kdo běhá nejdéle, nejdále, nejlépe...?.. Možná by se mohlo zdát, že svými zápisky to jen podporuji, ale vůbec ne... Je mi to opravdu jedno. Opravdu neřeším, kdo byl první, druhý... kdo je "štamgast" a kdo nově příchozí... Naopak, i když větší množství lidí může poněkud komplikovat moje odbočky mezi keříky, že:).. ve finále je to spíš pozitivní jev, protože se mohou objevit noví známí a kamarádi.

Vzpomínám si na jeden hezký indikátor finanční krize. Zkušený investor říká, že situace na finančních trzích se stává kritická, když mu jeho holič začne vykládat o akciích a dává investiční typy a doporučení na jejich nákup..:).. Cha cha! V tomto týdnu jsem byl zase po delší době u holiče a nečekaně vyslechl zasvěcenou přednášku o běhání... Jak správné běhat, co dělat/nedělat.. Dovolil jsem si souhlasit, že běhání mám taky rád a že taky uběhnu víc jak 7km (zde chápáno jako milník běžce/neběžce)...:).. Ovšem po právu jsem zpozorněl. Situace se patrně stává "kritickou"!..:)

I u nás v práci (v rámci akce "auto mat") mladší kolegové dokonce začali uvažovat o pravidelném dojíždění do práce na kolech a vytvoření "týmu"... Tak jsem se ve slabší chvilce nabídl, že navzdory výrazně generační mezeře :) bych třeba mohl týmu pomoci, ovšem jedině bez kola:).. Ať se zeptají organizátorů, jestli se běh (v distanci kolem 15km jedním směrem) dá počítat jako komutační a jestli tím pádem mohu být v týmu. Naštěstí se nekvalifikuji, musel bych mít "kola". Jednu chvíli jsem uvažoval, že dodržím pravidla a budu s sebou v batůžku tahat malou skládací dětskou koloběžku.. Ale pak moje "osamělost maratónského běžce" zvítězila, a to i navzdory tomu, že jsem měl už vymyšlený slogan na tričko ["Sice nešlapu, ale jsem běhna":)]..

Ale zpátky k tomu "stavovskému" chápání běhu... Před lety jsem četl hezké zamyšlení tuším od Luckyho? Doufám, že cituji správně jeho pseudonym (třeba se mi podaří najít i původní odkaz) -- kdy správně upozornil, že meta maratónu se dá chápat jako "positional good".. V podstatě je to zboží, které nám přináší nějaký (sociální) status. Stejně jako drahá auta, skvěle vypadající přítelkyně.. tak i uběhnutí maratónu může mít podobné "znaky".. Jenže ouha:), lidí běhá čím dál tím víc, čím dál tím víc lidí překonává (být za výrazně delší časový limit) bájnou hranici maratónu a tak uběhnutím maratónské distance jí ty "masy" vlastně degradují na něco obyčejného. A statut výjimečnosti se ztrácí... Lidé proto přicházejí s časovými "limity", kvalifikaci na Boston, atd.. aby si uchránili "statut maratonce":).

Proč se k tomu vracím? Od jednoho známého jsem vyslechl, jestli mě vede k běhání ultra touha se odlišit od té -- stále se rozšiřující -- masy "maratónců"? Jinými slovy, jestli "ultra" a "divnost v nás" není oním "sociálním statutem" (=positional goods), po kterém toužíme a které nás primárně vede k tomu, že (z hlediska normálních lidí i standardních pobíhačů) děláme čím dál větší podivnosti a šílenosti? Stejně tak mi bylo řečeno jak osobně tak e-mailem, že moje různé akce jsou jen proto, abych se utvrdil, že jsem divný a vyjímečný.

Dost jsem nad tím přemýšlel.. něco km na to padlo:).. A upřímně si můžu říci, není tomu tak, opravdu ne. Samozřejmě, říkám to často, i zde u mě na blogu to několikrát zaznělo.. "Divnej je dobrej:)"... Ovšem ani ne tak z hlediska sociálního "statutu" jako spíš společnosti -- kamaráda a parťáka. Mě na ultra láká několik věci. Samozřejmě, poznání zajímavých míst, kam bych se bez ultra běhu těžko kdy dostal.. Pochopitelně komunita lidí, kteří podobné vášni propadli je neskutečně různorodá, těžko bych je poznal jinde:).. a moc mě baví. Navíc při různých akcích a závodech člověk snadno natrefí na spřízněné duše a relativně snadno získá skvělé kamarády!:). A potom...pochopitelně ta možnost poznat sám sebe. Pro ty, co to nezažili to samozřejmě zní jako klišé, ale ten rozměr boje, (překonaných) krizi.. pokušení to vzdát.. a radosti, že se tak nestalo:)... toho si snad cením nejvíc.

---- malá odbočka (poznámka pod čarou) ----
Na mé oblíbené stránce trailove.cz před nedávném uveřejnili odkaz a recenzi na knížku Hal Koernera o ultra (česky Ultra a dál, MF). Která mě nadchla... nejen užitečností svých rad a potvrzením, že i při svém lamském přístupu to vlastně dělám celkem "správně":)... Všechny ty naše "akce" by Hal naprosto schválil, jako nedílnou součást přípravy na ultra:). Luboš mě upozornil, proč zrovna mě se knížka tolik líbí a proč je mi zrovna Hal tolik sympatický.. Cituji z databáze knih: "Americký běžec Hal Koerner je podle časopisu Outside nejšťastnější běžec na světě"... :).. navíc umí parádně oslavovat po závodě, pivo prosazuje.. takže spřízněná "duše":) a knížka naprostý luxus!
---- konec poznámky -----

Zajímalo by mě, co si o "běžeckém sociálním statutu" myslíte vy.. ať už maratony a ultra běháte nebo ne:)... Jsem přesvědčen, že jakkoliv nás všechny pobíhače těší být těmi "divnými".. tak většinou to (u mě vždycky) celé vzniká jako naprosto vedlejší produkt. Například naše noční (pivní) běhy nejsou nic jiného než poctivý noční tréning na ultra.. Stejně tak různé oběhy měst apod., jsou jen skupinovou a veselou verzí dlouhých ultra tréningů.:). Stejně tak jsem přesvědčený, že "ultra" je do jistě míry v nás.. Podobně jako se člověk rodí matfyzákem:), tak jsem přesvědčený, že o svém směřování k ultra většina z nás (nejasně) tuší ještě dlouho před uběhnutím maratónu... Aspoň u mě tomu tak bylo.

A proto prosím o shovívavost... Když si sem píšu o nějaké "akci"... není to proto, že bych se chtěl vytahovat nebo odlišovat.. Kašlu na to! Můj blog vždy byl a zůstává takovou rozšířenou pamětí a určitou (sebe)reflexí, která je (díky internetu) do velké míry otevřena k nahlédnutí:)... Ale nijak jsem se za těch 6.5 roku zásadně ve svém přístupu nezměnil. Sice teď uběhnu výrazně víc km, než jsem běhal na začátku, ale pořád ta radost i urputnost ve mně je a zůstává. Pořád jsem tím SOS (starším opotřebovaným strejdou), který běhá pro radost a plní si svůj sen.. běhat ultra. Proto mám pochopení a podporu pro všechny, kteří začínají běhat, bojují s kilogramy a sní svůj sen o dlouhých bězích.. I když je třeba v téhle chvíli relativně daleko...

Ten popis mluví za vše.. Něco takového jsem si říkal na začátku:)
Všemu zdar! Ultra a všemu, co k tomu patří.. zvlášť.
12:)

28 komentářů:

  1. Nemyslím si, že je na touze se odlišovat něco špatného. Taky běhám pro radost, objevování nových míst a lidí, ale stejně tak mi dělá dobře pomyšlení, že běhám maratonské vzdálenosti v tréninku nebo že uběhnu 30 km bez jídla. Ano, je to egoismus, ale nejsme žádní zenoví mistři a kdo říká, že nemá ego, má ho do dnes. :-)) Samozřejmě se to nesmí přehánět, viz naše stanovy. :-D

    Díky za tip na knížku, mrknu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) .. hezky.. No rikal jsem si uz od pocatku (viz moje zdejsi motto) "... hlavne se z toho ani ze sebe.. nepotento:)..". Uprimne, nedokazal bych provozovat ty ruzne brikule:), kdyby me to primarne nebavilo, nebo kdybych nemel nejaky svuj cil .. "Odliseni" by me nedokazalo motivovat..(zatim neznam nikoho, koho by to dokazalo).
      Vsemu zdar! 12:)

      Vymazat
    2. Tak to jsou vlastně podmínky: http://behajicipulec.blogspot.cz/2014/09/myslime-na-pivo.html

      Vymazat
    3. Myslim, ze s nikym, kdo by se (furt) vytahoval .. se neda kamaradit.. at rikaji "stanovy" cokoliv jineho:)...
      Na Brdsky bylo fajn videt Pepu i Karla v "klubovem" tricku.. Jen mi to kazil Pepa, ze se udajne stydel v tricku bezet!!! OMG! Za co?
      Takze pro ty, co (obcas) tihnou k ruznym behum v prirode.. iThinkBeer je velmi volne uskupeni tak nejak ruzne posbiranych pobihacu, blogeru (a jejich komentatoru:)... pokud vidite veci podobne.. vitejte v klubu:).. 12:)

      Vymazat
    4. Podmínky?! No to snad ne... Hm, vidíš, vzhledem k tomu, že jsem to komentovala, jsem to musela i číst... Asi mi tehdy ono "musíš chodit do hospody ve funkčním triku" nepřišlo tak ujetý, jako teď. Tak teď nevím - buď složím funkci nebo složím funkci? V hadrech na běhání na civilní akce prostě chodit nebudu. Já se je nanosím až až...

      Vymazat
    5. No ten bod 3.... :).. myslim stejne nikdo nedodrzuje -- tak proc ho mit v seznamu, ze, kdyz staci obecny posledni bod:).. Jinak, sdilim tvuj pocit, ze funkcni hadry mam snad na sobe casteji nez ty normalni:)...
      Ne vzdy to vyjde, ale na Brdske bylo skvele v triku bezet.. MSF! 12:)

      Vymazat
    6. Díky, šéfe! Mně se v něm taky strašně dobře běhá, přijde mi škoda nosit ho normálně...

      Vymazat
    7. :).. Na vysvetlenou -- jen aby nevznikla nejaka mylka.. Ja nejsem sef.. Pominuli duchovniho "otce" velkeho Beziciho Stina.. tak zadny vylozeny sef tu neni.. Slovy anarchistu.. "kecaji do toho vsichni:)" .. Svoji funkci bych tak maximalni videl na urovni "maskota" skupiny... Protoze na rozdil od ostatnich, neumim navigovat.. ani cokoliv jineho uzitecneho..:)
      MSF!

      Vymazat
  2. Pochopil jsem, že nemám žádné právo hodnotit kdo je a kdo není správný běžec. I z těch, co to dělají, protože je to aktuálně "in" vyklíčí hodně těch "správných". Ono je to samo vtáhne. Uběhnout maraton za rozumný čas je určitě důvodem k hrdosti na vlastní schopnosti a je i věcí okolí, jak dlouho nás nechá vytahovat se. Nicméně by to mělo být i důvodem k zamyšlení, jestli je to můj vrchol, nebo půjdu dál. Potvrdit sobě (i okolí), že to nebyla náhoda a že to umím zopakovat a třeba vylepšit. Ale jsou i ultramaratonci, kteří svým chvástáním docela otravují (např. Karnazes). A jsou ultramaratonci, kteří skvěle (nebezpečně) motivují a říkají: "když to dokážu já, tak Ty určitě taky" (např. 12).
    Koernerova knížka je už někde na cestě a moc se na ni těším.
    Radek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. Radku myslim, ze se ti bude opravdu libit!
      Ono -- mne se na ultra libi i to, ze pokud clovek nema nejake velke zdravotni problemy.. tak se na nej da relativne jednoduse natrenovat. Presne jak to rikas.. kdyz to dokaze seroslepy starik, tak proc ne?:).. Skutecne, ta "vyjimecnost" je jen zdanliva... Vyjimecna snad jen tim, ze tomu svemu konicku clovek musi venovat hafo casu...Ale hezke je, to prichazi jaksi samo a mimovolne..A casto navzdory hlasu "moudrych" z naseho okoli:).
      MSF! At se dari! 12:)

      Vymazat
  3. Status nestatus, mne to muze byt jedno, protoze at pobiham, jak chci, stejne mi to nejde :D Ale prinasi mi to spoustu radosti, ten pocit, slunicko, vzduch... Ja jsem rada, ze muzu behat! :) To je k nezaplaceni. Ale jako pravda, myslim, ze nekteri kolegove pochopili celkem brzo, jak dokazu byt odhodlana (mozna diky tomu, jak jsem rano pribihala do prace bosa) a zaridili se podle toho, takze ke spokojenosti nas vsech :) (moc nevzdorovali, protoze vedeli, ze je to marny:D). At chceme, nebo ne, cokoliv delame, o nas vysila nejakou informaci, jaci jsme. S tim se neda nic delat. Leda tak si vzit to pozitivni :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. Mas pravdu v tom, ze po case ta "usilovnost" a "vytrvalost" se nejakym zpusobem projevi.. Malokdo dokaze zit v utajeni jako Stirlitz:)..
      Me zaujala otazka motivu... I kdyz mi "ultra" pomaha v tom, ze ruzni znami me uz nelakaji na jine silenosti (napriklad spojene s tezkou krizi stredniho veku)..:)... nebo v tom, ze se v praci uz nedivi, kdyz pribiham/odbiham v lete/zime ve slunci v desti.. Tenhle "statut" maji ale vsichni, kdo neco delaji naplno a pravidelne... Proste nikdo uz nad tim nepremysli, ani to "neobdivuje"... Je to stara vesta:).. Asi jako, ze xx zahyba tomu svemu:).
      MSF! 12:)

      Vymazat
    2. To je pravda, mne to uz ani neprijde divne, jak trenujes a zavodis :D

      Vymazat
    3. Vid? :)... Napriklad mne to prijde uplne normalni!
      MSF! 12:)

      Vymazat
  4. No nevim, jestli bych nektera ta ultra "utrpeni" (rozumej slezly nehty, krece apod), vstavani v prostred noci, delala kvuli statusu :) Navic spoustu toho, co podnikam, nikdo (krom manzela) ani nevi. Nemam proc to komu rikat. Delam to pro sebe. A proc to vsechno delam? Proc ultra? Protoze takto mam pocit, ze ziju. A taky proste ziju behem, pohybem. Mam rada ruzne spontanni neplanovane nepredlozenosti stejne jako dosciplinu a planovane "utrpeni" :-) Jsem to proste ja, takova uz od malicka. A jestli tomu nekdo rika "šílená", tak se nebranim, ale odpovidam na to, ze jsou i mnohem silenejsi :-) A z novych bezcu mam radost, pokud se tedy po peti ubehnutych kilometrech nechovaji jako by spolkli bezeckou moudrost sveta :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvely..:).. presne tak! Ja to mam i jednodussi tim, ze rada lidi kolem nerozlisuje vzdalenosti... Takze jedna pani, co me sleduje a potkava relativne casto me na zacatku roku dostala dotazem jestli beham i daleko? Skromne jsem rekl ze obcas i jo... A ona to zazdila, jestli pry uz ubehnu i pet km? :) .. Inu ubehnu..:)
      Takze tak... Ultra dava moznost radu veci prozit o nekolik urovni intenzivneji, ze?:) Clovek ma pocit, ze zije, ne ze je ziv:).. Rekla's to presne.. to zname..:)
      MSF! 12:)

      Vymazat
  5. Tak, jak přislo do módy chodit na spinning nebo jezdit na MTB a po několika letech z ní odešlo, tak se to má dnes s během. Myslím si, že za pár let budou IN jiné zábavy a na stezkách v Prokopském údolí bude zase k hnutí. Stáda se půjdou vyblbnout jinam a zůstanou jen Ti, kterým se běh opravdu líbí.
    Je jedno, jesti uběhneš 10 nebo 50 kiláků, protože pokud nejsi exhibicionista, který se bude chlubit i tím, že sežral živou žábu, tak ten pocit "vyjimečnosti" je něco interního, co k běhu a konec konců k jakékoliv lidské činnosti patří.
    P.S. Pobavil mě Tvůj slogan: "Sice nešlapu, ale jsem běhna" :-))) To by se mělo dotáhnout do realizační fáze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) .. Hezky.. Ono Martine v tom udoli.. obzvlast mimo asfaltky .. je porad "volno".. Tim spis, kdyz clovek zkusi nejake ty "trailove" cesticky.. tak je uplne sam..
      jsem rad, ze se ti moto pobihace na delsi trate.. libi.. Mozna, ze casem neco VS napadne..
      MSF! zase nekde navidenou.. 12:)

      Vymazat
  6. Je to jako střídání ročních období, na jaře se prostě objevují mladé pestrobarevné běžkyně a manažeři trénující na PIM:) Po naplnění společenského statusu se ale vracejí do fitcenter a na golfová hřiště a do podzimu jsou ty stezky zase jen naše :)
    Jinak si myslím, že natrénovat na ultra není zase tak jednoduché - spíš naopak, objektivně je to docela velká dřina :) Jen prostě když překonáš nějakou hranici, tak už to neřešíš, jde to "samo". Anebo nám k tomu pomáhá nějaký zvláštní "ultra" gen, který ostatní nemají - rozhodně se mi zatím nepodařilo k dlouhým běhům přizvat nikoho z blízkého okolí, ani z řad běžců, všichni s díky odmítli, že jim stačí ty jejich desítky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) .. zere to desne casu!! :)
      A ta logistika doma, ze? Aby se vsechno zvladlo, clovek -- podobne jako ti zongleri -- udrzel ve vzduchu nekolik "micku" najednou..:)
      Navic.. presne jak rikas.. statusove:), zadnej velkej zisk.. Lidi jeste tak rozumnej maratonu (i kdyz vetsina z nebezcu myslim poradne nevi, kolik je to km:).. a tak je to spravne:)..
      Ona i moje nejmilejsi manzelka, jasne slunecko, na zacatku nechapala, proc mi nestaci se kazdy den jit tak probehnout na 5-10km.. proc?? Pak se ale prestala ptat (moudra to zena), pochopila, ze to stejne nedokazu vysvetlit..:).. a je doma klid a pohoda:).
      MSF! 12:)

      Vymazat
    2. No to mi povídej :) Manželka mi taky říká, že normální lidi si jdou zaběhat na půl hodinky... a ještě s její profesní praxí na psychiatrii to doplní nějakou diagnózou :-)
      Když jsem přijel z prvního maratonu (v Plasích), zašel jsem k sousedům na pivko a povídal jsem jim, kde jsme celý den byli, následovala otázka: "Maraton? A to je kolik kilometrů?" Je třeba se občas ujistit, že střed vesmíru je úplně jinde :-)

      Vymazat
    3. V tom pripade mas naprosto skvele dispozice (alespon dle meho pohledu) k ultra..:).. u nas podobne nazory padaly casto.. a skutecne.. stred vesmiru je nekde jinde:). Je dobre, ze nam to nasi blizci a znami davaji najevo.. Pomaha nam to v pobihani..MSF! 12:)

      Vymazat
  7. Ba ba. Hluboka pravda je uz ve vete iThinkBeer samotne. Vubec preci nejde o to, kdo jak, v cem a kam beha, ale o to, aby pobihani (a aktivity s nim spojene) prispivalo k hledani vlastniho stesti. Zbytek jsou pouze zastupne cile a duvody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. DIK! tradicne vystizne.. Proc se schovavat za nejaky hluboky filosoficky klise, ze..:)
      Mit sebe a sve blizni rad a nachazet radost ze zivota..
      Mimochodem.. s pribyvajicimi km moje IQ klesa ostre.. jsem vubec rad, ze "myslim".. i kdyz ta myslenka je na "pivo".. i kdyz zase, jak rikaji zkuseni.. kdyz ve slove "laska" vymenis pet pismen, dostanes pivo.. a jeste jedno pismeno ti zbyde!
      MSF! 12:)

      Vymazat
    2. Ahoj
      Já teda doufám, že tohle není, nějaké filozofické klišé, ale i tak je to dobrá otázka PROČ běhám(e)? Jenom kvůli statutu asi málo kdo, ale trochu asi každý. U mě je to dobrý katalyzátor i reaktant v boji hříchů a ctností.
      1. Boj mezi pýchou a pokorou. Jednoznačně ambivalentní výsledek, občas jsem pyšný na to co jsem v běhu dokázal, občas mám pokoru k tomu co běh a výsledky znamenají, jak bylo řečeno, střed vesmírů v tom není. Skóre 1:1
      2. Lakota a štědrost, no při ceně startovného na některých akcích, se mnou tedy hřích lakoty značně lomcuje :-), Skóre 2:1
      3. Závist a přejícnost, jednoznačně vítězí přejícnost pro všechny běžce, ať sezónní, nebo štamgasty, Skóre 2:2
      4. Hněv a mírnost, není lepšího léku proti naštvání, než se jít vyběhat, Skóre 2:3
      5. Smilstvo a cudnost, to mi tam nějak nezapadá, takže Skóre 2:3 (i když v létě některé ty běžkyně u vody na cyklostezce vypadají fakt pěkně)
      6. Obžerství a střídmost, no občas mám pocit, že běhám, abych mohl žrát :-), takže 3:3
      7. Lenost a činorodost, tam běh je jasný vítěz v boji proti lenosti, Skóre 3:4
      Takže běh mi pomáhá být o trošku lepší i o trošku horší, to lepší malinko vede, tak snad pro rodinu je to přínos, každopádně je to ale hlavně důvod osobního štěstí proč běhám (což je značně sobecké - já vím). Takže podle hesla spokojený táta, dobrý táta.
      Pivo se s tím nepříčí ani tam nezapadá, takže na něj můžu a rádm myslím, navíc se u něj nejlépe řeší takováhle sportovní filozofie :-)
      Tomáš

      Vymazat
    3. No uz jsem si jednoho Stiegla otevrela, je patek vecer - tak aby rec nestala....

      Vymazat
    4. :) diky Tome.. vzdycky me dostanes svoji primocarou filosofofii..:)... Take trochu "vychylene" verim, ze mi beh pomaha byt lepsim.. vazne.. i kdyz na druhe strane i alkoholici veri, ze trocha toho moku:), zlepsuje pohled na svet.. predchazi depresim.. a paradoxne z nich dela lepsi lidi:)..
      2 April... Dik za moralni podporu na nasi akci v Sudetach.. tradicne nezapomenutelny... Zkusim si rychle zapsat a objevit v pondeli v muj kabalisticky cas..:)
      VSEMU ZDAR! 12:)

      Vymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...