neděle 26. dubna 2015

Nomen omen... aneb podstata věcí je ukryta ve jméně:)

Už jsem si zde citoval známou balkónovou scénu z Romea a Julie, kdy Romeo deklamuje, "Co je ve jméně?" a ve kterém Romeo přeneseně tvrdí, že na jménu vlastně nezáleží, protože růže bude stejně vonět i pod jiným jménem.. Vždycky jsem s tím tvrzením měl trochu problém, ovšem s postupem času musím říci, že je to úplně obráceně!!!

Já například věřím v užitečnost "onomastického determinismu":), neboli, když jméno je zároveň znamením a vyjadřuje pravou podstatu věci. Například "můj" urolog, kterému plně důvěřuji a považuji jej za velmi schopného se jmenuje dr. Ptáček:).. pamatuji na šikovného zedníka, který se jmenoval "Zedník", známý přešel k novému zubaři -- pochopitelně dr. Zoubek:).. V takových okamžicích už není co dodat, je jasné, že se jedná o profesně dobrou volbu, že.. apod.:)

Proto, doporučuji pečlivě volit běžecká jména a přezdívky. Mezi dobrá běžecká jména jistě patří Running Shadow (aneb Běžící stín), Tuuli Pakkanen (Mrazivý vítr), Vítr-ve-vlasech, ultramapo, Máma v běhu... Konečné i moje "jméno" 12honzade (34honza běží) je velmi vhodné, výrazně mi pomáhá a jistým způsobem mě i předurčuje pro hobické ultra:)... Na druhé straně třeba Pulec -- Leona promine -- spíš naznačuje skrytou inklinaci k triatlonu..:),.. Tučňák (Renata) zase prozrazuje orientaci na otužilecké plavání (i když Miloš Škorpil zavedl běžecký styl "tučňák"). Prostě obě přezdívky mají z hlediska běhu velmi pochybnou přidanou hodnotu... [= není čas na změnu? :)]

Možná si někteří z vás vzpomenou na český film "Bota jménem Melichar" .. [pro (ne)pamětníky -- ta druhá se jmenovala Baltazar]... I když to vypadá dětinsky, hodně věcí, které mě obklopují má své jméno. Určitě to pomáhá:), dává životu další rozměr, hravost a větší barevnost.. První běžecký batůžek (Salomon X20), který mi už léta nosí věci do práce a z práce, se jmenuje "Bouřlivák", protože byl pokřtěn za jedné šílené bouřky a průtrže, kdy byl nový a běželi jsme spolu z práce domů.. [Scott Jurek vestě neřeknu jinak než skokan:), tedy v jedné chvíli jsem jí říkal skákající kozy:)] .. Nový bágl na ultra závody se jmenuje "Černé pivo" [původně "Temná síla"..:)], navigace je Severka, atd:) ... Proto není divu, že nově získané boty z Intersportu [končím s nákupy...jsem zásoben opravdu na rok dopředu] .. už mají také jméno "Thunder  & Flame" (Hrom a Plamen)...

Pevně věřím, že jak správné běžecké jméno, tak i správné jméno pro výstroj posunuje naše pobíhání do úplně jiné kategorie.:). Proto jako drobnou reakci na e-maily žádající nějaké "mé" rady :)... vřele doporučuji... zapomeňte na jména a přezdívky jako Louda, Šnek, Sud, Špekáček... nedej bože, když má člověk sám o sobě nějaké to běžecké stigma ve jméně (Zabloudil, Zlámal, Loudal, Nechvátal ...) a zvolte si jméno nové, která vám při tom pobíhání může pomoci. Například Petr V. po té, co se zžil se svým novým běžeckým jménem (Thunderbird, aneb t-bird).. plně využívá svého "bouřkového zrychlení":), propadl ultra a běhá úplně neskutečně -- dál a dál a rychleji. :).. Upřímně s civilním jménem, by to měl výrazně těžší:)..

No schválně.. jestli ještě nemáte vhodné jméno, najdete si jej.. a zkuste pojmenovat nějakou svoji oblíbenou část výstroje.. bágl, boty, hůlky.. uvidíte, že to půjde -- co půjde.. poběží !! -- o dost lépe..
Moje soukromá anketa -- mají některé vaše věci jméno? A jaké?

Všemu zdar! Ultra zvlášť!
12:)

17 komentářů:

  1. Mistr promine, ale v cestine jsou ty jeho dve novy oranzovky Hrom a Plamen - coz zni jeste odhodlaneji...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :)... Moc dekuji, hned jsem to opravil..
      Mne casto v cestine ty "drobne" nuance jako blesk/hrom, plamen/ohen vzdy zaskoci, obzvlast, kdyz anglicka verze byla primarni:).. No odhodlane to zni... a odhodlany jiste budu.. Pokud vse bude v poradku, hodlam je mit na nohou (alespon na vetsi 1/2 kladenske 24h)...
      Moc se tesim na navstevu a na probehnuti (Tvych) alpskych lokalit!! At zije navsteva v Niedersilu! Uz jen par dni..:)..
      MSF! 12:)

      Vymazat
  2. když on ten tučňák má jiný původ (se Škorpilem a otužilci to má pramálo společného) a to se tak nějak ještě nezlomilo :-) čas na změnu v nedohlednu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jmeno je bezecky naprosto nevhodne!:)... Neco vymyslime.. MSF! 12:)

      Vymazat
    2. ne všechny přezdívky musí být nutně běžecké :-)

      Vymazat
  3. Uf, ještě, že mám neutrální příjmení i ze jména vzešlou přezdívku. :-)

    A náhodou takový tučňák, když se rozeběhne a pak jede po břiše, tak je pekelně rychlej. :-)) Samozřejmě po ledu, jinak by si odřel prsa. :D

    OdpovědětVymazat
  4. haha, triatlon. Vždyť já prakticky neumím plavat :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidis! :) Tim spis.. Vzhledem k tve orientaci behani v horach a horske turistiky.. bych zacal hledat v jmeno blizkosti "mountain goat" :)..
      Vzdyt ses takovy pomocnik horske sluzby:)..
      MSF! 12:)

      Vymazat
  5. To pojmenování a zosobnění bot a batohů mi připomíná Wolkerovy "Věci, mlčenliví soudruzi ...." Když jsem byl dítě, tak to na mě působilo strašidelně: "... protože všichni nakládají s nimi, jako by nežily, a ony zatím žijí a dívají se na nás jak věrní psi pohledy soustředěnými a trpí, že žádný člověk k nim nepromluví." Ještě dříve vzpomínám na povinný horor pro děti od 1 roku, který se jmenoval Vzpoura hraček. Radši mlčenlivé soudruhy oslovovat jménem nebudu, ještě by pak na mě začali mluvit a vyžadovali si moji pozornost :-) tb

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. s tím souhlasím. Bála bych se pomsty, kdybych třeba nějakou botu oslovila nesprávným jménem :-)

      Vymazat
    2. Jezkovy oci!! Ted abych se bal..:).. Ukazali jste mi hororovy pohled na svet..:)
      Ale ne:).. U me v "klubovne" sidli botni vila.. tzv. vila botnicka:), ktera zde ponechane bezecke boty rozvaze, vysusi, ocisti od blata a pripravi na dalsi pobihani..:)
      Teda aspon tak to u nas vnimaji ostatni clenove rodiny:).. takze vzpoury se zatim nebojim.. a boty mam pojmenovane jen nektere.. I kdyz je mozne, ze ty bezejmena budou zarlit. Tak to asi napravim...:).
      MSF! 12:)

      Vymazat
  6. Jo, to znám. Mám doma jednu plyšovou vránu a ta už posílá maily, má vlastní registraci na behej.com, do všeho kráká... A jakou si vyžaduje pozornost na závodech !!!
    Nedoporučuji. :-))

    OdpovědětVymazat
  7. To je zajímavý zamyšlení...na jména jsem trochu barbar, ale máš pravdu, svoje běžecké boty mám tak ráda, že by si nějaká jména zasloužily :D A to samé platí i o mé osobě...za 2 měsíce mě čeká můj první ultra a měla bych vymyslet něco originálního :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. Verco.. odpoved nadseneho zni .. URCITE!:)... Mam bot hodne.. ne vsechny maji skvela jmena.. i napriklad cerny Asics.. jsou kratce spolecenske:) Asics, atp. Ale "indianske" jmeno na behani jiste pomuze.. aspon ja tomu verim:)
      Vsemu zdar a at to beha.. ultra je ultra:). MSF! 12:)

      Vymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...