pátek 30. září 2011

Běhání prosté, běhání s dopomocí a běhání s odporem:)

Já ve svém pobíhání rozlišují tři typy běhání -- Běhání prosté, běhání s dopomocí a běhání s odporem -- samozřejmě moje prosté/kochací běhání je naprostý základ všeho, jenže pod tlakem okolností se mohou typy snadno změnit a na to si musím dávat fakt bacha.:)

Například, běžím si takhle v pondělí domů z práce, krásné odpoledne, první dva km tak lehce přes semafory, kochám se na náplavkách líbajícími dvojicemi, nasávám tu atmosféru řeky, směsi pachů a sleduji slunce odrážející se v drobných vlnách "Veliké řeky", jak by řekl Eduard Štorch.. Prostě děsná pohoda, průměrka tak kolem 6+min/km, jenom jsem se s nikým neobjímal, jinak naprostá turistika:).

V tom mi zazvoní mobil a moje nejmilejší manželka, jasné slunéčko mě informuje, že nečekaně dorazili řemeslníci ještě něco dodělat a proč jsem jí to neřekl? Marně se snažím vysvětlit, že mi měli zavolat, než přijedou a domluvit se.. Nicméně mi bylo jasné, je na čase se urychleně přesunout k domovu, jinak bude průšvih.. A tak jako mávnutím proutku jsem se přepnul do jiného módu a upaluji domů ... no navzdory dost pomalému začátku jsem nakonec doma v novém traťovém rekordu do kopce s celkovou průměrkou přesně za 5min/km. :) Dobíhám akorát včas, když řemeslníci končí, abych stačil vše zkontrolovat a tak. Tak tohle je typické běhání s "dopomocí":)..

Naproti tomu běhání s odporem nemusí být nutně kvůli odporu k běhání na naší/vaší straně. Prostě se něco vyvrbí a člověk buď nemůže vůbec běhat, nebo jen málo/omezeně a to je vždy nebezpečné. Tedy aspoň u mě to pak vyvolává, tzv. velbloudí nebo-li dromedárský efekt:), tzn., že potom, když už "můžu" běhám určitým způsobem do "zásoby", tedy víc než bych měl.. Člověk si na to musí dávat pozor, ale i přes veškeré připomínky, rady, zkušenosti -- aspoň tedy já -- mám stejně tendenci zapomenout na všechno a jsem v té chvíli jako pes puštěný že řetězu:) ...Vybíhám vstříc novým cestám, obzorům, prostě se vyběhat, nechat to všechno za sebou, nabít si baterky s cílem si nenabít přitom ústa ani hubu:).

Zase typická ukázka z tohoto týdne .....v úterý jsem měl pracovní povinnosti až do noci (navíc naplánován volnější den), ve středu v rámci svátku rodinné návštěvy a oslavy, ve čtvrtek práce a návštěva/oslava s kamarády.. Ted si mě představte v pátek ráno... Lev v kleci, je proti tomu hodný morčátko..:) Vím o tom a tak, když běžím ráno do práce, tak si říkám a opakuji, klídek Honzo, pijánko, mazurka, pomaličku... první 3km se držím -- teda asi tak jako Deri na vodítku:) -- 5:30/km, pak si řeknu, no tělo už je prohřáté:), můžeš pomalu zrychlit, ale pomalu.... Abych to zkrátil, ve finále dobíhám do práce v novém traťovém rekordu, s celkovou průměrkou začínající 4..:).

V práci jsem vůbec neměl být (mám v pátek dovolenou) a tak plánuju, že už po 3 hodině vyrazím pozvolna k domovu, žádné honění, kochat se, a možná se maličko kouknout, jak to vypadá za Barandovskym mostem směrem od Prahy. Začínám zase semafory a pomalým během 6+min/km, s sebou "pro jistotu":) jen 1 litr vody a ledové kaštany:). Ale moje přecevzetí mi vydrželo jen asi ke Žlutým lázním..Ty mladé ženy/dívky na kolečkových bruslích všude kolem, to je vyloženě riziková zóna!!! Měly by tam být značky!! :)

Vzpamatoval jsem se až za Komořany, kdy se dívky naštěstí (na chvíli?) z trati vytratily, využívám toho a říkám si, otoč a zpomal:). Zpátky k mostu a hajdy domů. .Snažím se zase aspoň trochu kochat..

Po překročení mostu pak marně hledám vodu, takže piju až u studánky v horní části Prokopáku, dobíhám domů s téměř dalšími 28km, s průměrkou i tak pod 5:30/km, celkem dvoufázově to bylo na víc než na maratón.. Tak to jsou ta nebezpečenství, "běhu s odporem", stačilo málo a uhnal jsem se:)...

A co vy, dokážete to líp "ukočírovat"? Poraďte..:)

12:)

7 komentářů:

  1. Hergot to je poezie!

    Když se dívky z trati vytratí,
    tak otočit se vyplatí..

    Parádní fotky a parádní komutace :) A na rady se mě neptej, já jsem v pondělí dokomutoval k rybníku, kde jsem zdefektoval a tentokrát jsem sice měl pumpu, ale ne lepení.. :) Návrat 5 km pěšky s kolem v ruce mě přidal asi tolik, co tobě řemeslníci.

    OdpovědětVymazat
  2. A uz je to tady, 12 se zacina presouvat na 'moje' pusobiste. Ta posledni fotka, kdybys ji udelal cca 7:15 rano, kdy jsou jeste labute rozespale, Vltava zachumlana v mlze a kolem nikde nikdo, tak to je zas 'moje' poezie. A podvecer slunce zapadajici nad Zavisti a potemnele lesy nad brezanskym udolim... Chvala komutaci!!!

    OdpovědětVymazat
  3. teda reknu Ti, Honzo, s Tebou je to behani uplna pohoda! :-) Dneska jdu zkusit Tvuj zpusob behani, tak jsem zvedava, jak se mi to povede :)

    OdpovědětVymazat
  4. Honzo, v tomhle se mě na radu neptej :o)))) Jak určitě tušíš, když se dva dny nehýbu, tak mám takový absťák, že všechna předsevzetí jdou stranou :-( Sice se říká, že čím je člověk starší, tím je rozumnější, ale bohužel mě se to nějak vyhýbá :-)))) Je pro tebe super, že máš pracoviště tak akorát na doběh. To má pak člověk možnost volby mezi zážitky z běhu a nebo z nacpaného busu či tramvaje :o))) Krásné fotky! Užívej si krásného babího léta. MSF.

    OdpovědětVymazat
  5. 2 machy: Richarde, ty umíš vykouzlit poezii všude i na zamrzlém rybníku:). To musel být výkon běžet vedle kola, aspoň vidíš, proč já radši běhám. Buď bych to furt tahal, protože by se mi různě porouchávalo, nebo bych se na tom mohl snadno vybourat.
    2 Nikie: Věřím, že to po ránu musí být hezké.. Mám plán..:)
    2 blondie: Dík, držím palce, ať se ti to vyběhnutí líbí, těším se, co o tom napíšeš..
    2 1bubo: Petře, je to tak, asi s tím stářím to nebude o moc lepší:)... Těší mě, že i takový precizní sportovec jako ty se taky "zapomíná" a je urvanej:). Hned jsem klidnější:).
    Tak ať nám to dobře a vesele běhá, 12:)

    OdpovědětVymazat
  6. Honzo, nádherný fotky. Ty ranní úplně volají po vyběhnutí. Fotíš mobilem?
    No a pořád přemýšlím, do jaké kategorie bych napasovala ten dnešní běh (ne s pohnutím mysli, ale střevním a to jsem alejí k lesu běžela fest rychle, abych to stihla). :-).

    OdpovědětVymazat
  7. 2 Kopretina: Dik, ja s sebou stale taham svuj iPhone, takze mobilni fotky:). Jjo, zrychleny presun nebo uprk k lesu to je tradicni beh s "dopomoci"..:) Aspon v me klasifikaci. bezis jak rychleji pred, tak i po:).
    At nam to hezky beha, MSF! 12:)

    OdpovědětVymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...