středa 5. června 2013

Je tvoje červená stejná jako moje? :)

Spousta z nás si právě teď udělala radost nějakým tím delším závodem, případně ultra a mě zarazilo, jak často se musíme vzájemně porovnávat..."bylo to skvělý, ale v porovnání s tebou, s Pepou, Danem...s xxx...ty moje výkony nestojí za moc.." A to mě dostane. Všechno je přeci relativní a je to v hlavě.. Kdoví, jak já a moji kamarádi "vidíme červenou"..:), kdoví, jaké má kdo problémy, jak je prožívá a jak s nimi bojuje.. Někdy věci, co vypadají jednoduše mohou být složitější a naopak.. To video (http://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08) či případně související věci stojí za zamyšlení..

Děkuji za hezké maily, komentáře, spoustu chvály a podpory... samozřejmě mě moc těší, i když opravdu tolik chvály škodí.. to abych si hned zase radši nadával, abych získal ztracenou duševní rovnováhu.:)... Ale zpátky k tomu různému prožívání a vnímání.. Věřím, že pořád rozumím úsilí začínajících... vždyť to není tak dávno, když jsem začal na stará kolena pobíhat:), navíc v ultra a pobíhání po kopečcích jsem opravdu začátečník..

Doteď vše vidím jasně...První maratón -- zrovna před 4 roky to bylo:). Závěrečné km jsem už prokládal chůzí, takový hodně upajdaný závěr, někdo by klidně řekl "ostuda" :).. a tak "pomalu" [4.20] :), atd.... ale bylo to NAOPAK! BYLO TO SUPER! Pořád si toho výsledku moc vážím a jsem na něj hrozně hrdý a každému to rád říkám... :)... Nedám si na svůj první maratón i na ten čas a zážitky sáhnout... Doteď jsem rád, že jsem to nevzdal a doběhl a začal delší štreky běhat pro radost... Proto se snažím se sám (a i kamarádům) bránit jakýmkoliv porovnáváním a srovnáváním... Proč si kazit radost a svoje zážitky??

Znova prožívám tu pravou a nefalšovanou po-závodní "kocovinu" :).... Ne, že bych to nějak přehnal s alkoholem, ale spíš jde o to rozkolísání emocí:)... Při Silvě jsem se radoval, že jsem měl na konci ještě dost sil zrychlit a běžet skoro naplno... pak jsem si ale uvědomil, že jsem to přehnal... vždyť já si určitým způsobem "zakládám" na tom, že "závodit" nechci moc často, že nejsem "závoďák", ... na tom stojí celé moje pobíhání .. a nakonec běžím v závěru ultra jako hasič k ohni... no to by mě piclo, takhle zblbnout:)...

Vážně jsem o tom přemýšlel a napevno jsem se rozhodnul, že před Leadville žádné jiné závody nepoběžím. Zbytečně by mě to pokoušelo. Musím se závody zacházet jako se vzácným kořením.. Zase to dostat zase pod kontrolu... Možná se proběhnu s dětmi jako podpora na společenských závodech, ale ani Zátopka ani Žebráckou, ani cokoliv jiného nepoběžím... Zbytečně by mě to tlačilo do "závodění", zbytečně bych se hnal a  asi i ztratil nějakou tu svoji radost:).... musím tu soutěživou část ve mně nechat delší dobu spát a odpočívat... a jen tak si šťastně a spokojeně naběhat svoje km.. zase se vrátit ke svému pobíhání, získat zase novou sílu... Abych si třeba mohl zkusit na podzimním maratónu ve Stromovce naplno závodit. :).

Cílem do dalších dní je proto uspat závoďáka a opět probudit tu "ženu" ve mně.. [pořád tvrdím, že jsem duší žena, že:)], protože, jak všude čtu.. budoucnost patří ženám (i v nás chlapech)... V různých studiích se ukazuje, že primárně soutěživo-agresivní mužský rozměr nepomáhá dlouhodobým záměrům a cílům...[pro zájemce viz například Athens' rules].

Proto odsouvám veškeré závodění a soutěživost na půlku srpna...
Pobíhání a pomalejším km zdar! Ultra a běžecké turistice zvlášť!

12:)

24 komentářů:

  1. Neviděl bych to tak černobíle. Kdybys nebyl soutěživý, zůstal by si tlusťochem. Je jen otázka, jak soutěživost ventiluješ. Jestli jako snahu jít do závodu a porazit konkrétní(ho) soupeře, nebo jako snahu použít genius loci daného závodu k větší motivaci sebe sama. Ta druhá varianta není asi vůbec špatná, protože daleko líp otestuješ svoje možnosti, největším soupeřem jsi sám sobě, předběhnout co největší množství lidí není cílem, ale prostředkem sebezlepšení. Jinou otázkou je, jak často na tu mez chodit z důvodu možného zranění či větší potřeby odpočinku po závodě.
    BTW, ženy jsou také soutěživé, mají jen jiný způsob a mnohem sofistikovanější prostředky.
    Radomír

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslim, ze jsi to nazval spravne a velmi presne...
      Jsem sice v te druhe variante -- zasadne zavodim sam se sebou... Ale i tak to chci delat jen obcas... Bojim se nasledku castejsich zavodu, at uz jsou definovany jakkoliv:).
      Obcasny zavod v mem podani si dokazu vychutnat, potesit se z behu, z toho, co se deje.. i z meho usili... Ale pak je potreba (tedy aspon ja citim, ze musim) si dat vetsi pauzu.. Abych byl patricne nateseny, abych si neublizil...
      Musel jsem si to pro sebe napsat, abych to drzel v pameti.
      MSF! At nam to beha! 12:)

      Vymazat
  2. Konečně budeš mit čas i na tu hospodu a budem moci spáchat i nějakou tu turistiku :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na to nelze odpovedet jinak nez Advidovym obligatnim.. "Tak urcite..." :)
      Pobihani zdar! 12:)

      Vymazat
  3. Honzo, přestaň s tím označováním sebe sama sebe za začátečníka. Opravdoví začátečníci z Tebe budou mít depku.

    Dokončené Zane Grey, Silva ve skvělém čase a příprava na Leadville není znakem ultra začátečníka. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. Tak urcite..NE! Tak jsem to nemyslel..:)... Chtel jsem rici, ze jsem v zacatcich.. Loni jsem poprve ubehl Silvu a tak jeste mam v hodne zive pameti, co asi podobneho ostatni zazivaji...
      Zacatecnik jsem ale rozhodne absenci svych zkusenosti a rozsahem pitomin a chyb, co delam:).. Mnozi, co bezeli Silvu poprve jsou zkuseni horolezci, bikeri... Nekteri ji jeste nebezeli a jsou i mnohem zkusenejsi ultras:).
      12:)

      Vymazat
  4. Super čtení, ostatně jako vždy :-)
    To je vtipný, jak jsme se sešli s tématem, mě dnes vyšlo na BŠ zamyšlení nad mým závoděním...A Ty to tady pěkně vysvětluješ. Já, coby zástupce ženského pohlaví, v sobě tu soutěživost fakt nemám...A to jsem ženská, která umí číst v mapách!!! Nekecám!!! Takže chlap ve mně se orientuje tímto směrem...možná bych mohla začít běhat orienťáky :-)
    Těším se na další čtení :-)

    Krásné dny...dnes svítí sluníčko. Zuzka Součková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, dekuji za podporu, ovsem... ovsem.. tohle je takove moje proplesknuti sama sebe, abych se dal do poradku...
      Nejlepsi na tom je, ze mi muj jeden znamy obratem rekl, ze to delam jako spravny zavodak:)!!!... Soustredit se na par zavodu a dat do nich dusi. Pry jsem houbec dusi zena... To jen ten zavodak je tak rafinovany a chytry..
      Tak to me dostalo.:)
      MSF!
      At uz zavodit nebo ne, musi me to BAVIT! [hezky si to na BSMS uzivas:)]
      Behu zdar, ultra zvlast! 12:)

      Vymazat
  5. Pěkný a určitě k zamyšlení. Video se mi moc líbilo. Zcela chápu tvůj přístup. Nač se do něčeho nutit - když člověka cokoliv baví, tak to jde vždy lépe :-) Mě třeba baví na závody jezdit, ale poslední rok si vybírám ty, které mě nějakým způsobem oslovují a pak podle momentální nálady a formy buď závodím, nebo si běh užívám a třeba někomu během závodu pomohu jako osobní vodič :-)MSF a ať tě vždy baví to co právě děláš:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petre, uprimne obdivuji, co dokazes a jak objizdis zavody.. Tuhle zavodis vic, tuhle min, tohle vubec:)...
      Protoze tohle nedokazu, je to u me takovy cerno-bily... Tak musim svoje zavodni pusobeni silne omezovat.. Pak se mi to libi a je to pod kontrolou:). Takze tak. 12:)

      Vymazat
  6. Jeden malý dvojsmysl ... jsem rád, že do půlky srpna nebudeš závodit !!! Někteří to jistě ocení :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Moje nejoblíbenější červená tam schází. Je to odstín Ripasso :) Ať ti to běhá, na závodech, jen tak v údolí, prostě kdekoliv :) MSF!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky moc! Dej se do poradku.. Ripasso pak vypijeme u nas na navsteve!:)
      12:)

      Vymazat
  8. hele honzo ještě mi řekni proč všechny ty čverečky sou stejně šedivý ?
    A kde je ta červená :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) tak tohle zrovna jsem cekal od tebe hned na zacatku!:)
      Reknu tajemstvi 2 cerveny tam jsou, zbytek jsou zeleny:). MSF! 12:)

      Vymazat
  9. Tak s tímhle článkem jsi se (do mě) přesně trefil, viz. moje srovnání Silva/Hrb(ikdyž bylo myšleno úsměvně).

    Ale máš pravdu že je třeba si užívat těch svých zážitků(neb jsou jen naše) a radovat se z každého uběhnutého km, protože kvůli radosti to přece všechno děláme :o)
    A kdo ví, třeba to tam taky budu jednou valit o 106 :o)
    Jiřík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Jiro! Predstav si, ze tohle jsem slysel porad kolem..:).. i kdyz nekdy vic, nekdy min usmevne.. to porovnani.... Urcite je nejlepsi se na to vykaslat a "tezce" si to uzivat..:0
      Vzdyt jak sam spravne pises.. Bylo to maximalni, bylo to super...

      Urcite se da cekat, ze zase pobezis s vetrem o zavod.. Mimochodem, kdybys nekdy pochyboval, udelej si jednoduchou statistiku.. Koukni kolik lidi ubehlo nejake ultra a "vydel si to" poctem obyvatel... Vyjde to krasne cislo blizke nule, ukazujici, ze jsi (a jsme) uzka komunita a vlastne nejenom, ze "divnej je dobrej":), ale sance, ze kolem potkas lidi, se kterymi si muzes dobre rozumet (viz ten Vas bezecky spolek!:)..) .. tak ta sance se blizi 100%. A to je taky super zprava..

      MSF! 12:)

      Vymazat
  10. Pěkné zamyšlení. Já jsem se loni přistihla na jednom závodě, že to začíná být taková rutina. Na startu chybělo takové to chvění, těšení se, to, kvůli čemu vlastně ty závody běhám. Protože jinak můžu běhat u nás v lese, že? No a teď uběhl rok od tohoto závodu. Rok jsem neběžela žádný závod! Ta pauza byla kvůli rodinným událostem, kvůli zdravotním problémům, ale taky kvůli tomu, že jsem si řekla, že si vyberu opravdu jen ty závody, které mě něčím oslovují. A že to bude maximálně jeden do měsíce. Teď mám v sobotu první závod po roce a neumíš si představit, jak se těším. A je mi jedno jestli bude pršet, nebo budou padat trakače a už vůbec mě nezajímá nějaký cílový čas ... Ta pauza udělala svoje. Strašně se těším. Věřím, že toho rozhodnutí nebudeš litovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, chapu to.. u me je to vysperkovany tim, ze mam pak pocit, ze musim furt zavodit!!! Nevim proc, ale vzdycky me to vezme.. Proto s temi mymi zavody musim velmi velmi opatrne..
      Drzim palce na Sumave! 12:)

      Vymazat
  11. Zajímavé.
    Po dvou rychle po sobě jdoucích závodech a po svalových problémech v posledních 14 dnech jsem se v pondělí rozhodl, že odpískám dnešní Rawetzer Marktredwitz (i když tam pojedu jako divák) a že první plánovaný závod poběžím až v září.
    Že prostě pobíhání po okolí je pro mě víc.
    A že závod už nemusí být nějaké vyútění usílí, ale jen oslavou.
    A s oslavami musím šetřit.
    Takže je to nějak spojené, minimálně pocity. Zdar pobíhání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dik, casto zijeme ve spojenych vesmirech a neni to nahoda, ze nas mohou trapit hodne podobne veci:)...

      Tak odpocinek od zavodu naordinovan... At se nam hezky pobiha!!! MSF! 12:)

      Vymazat
  12. Jsem za to tvoje rozhodnutí moc ráda. Čím víc budeš běhat jen tak po okolí, tím víc budeš mít svých těžkouvěřitelných zážitků a tím víc si tady počteme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) dik, no hlavne at se dari!, at uz te noha neboli a muzes v pohode behat.. 12;)

      Vymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...